Óvoda

A gyógypedagógiai óvoda célja: a gyermekek speciális nevelési szükségleteinek biztosítása, a harmonikus személyiségfejlesztés, a testi, szociális, értelmi érettség kialakítása. Az iskolai potenciális zavarok megelőzése érdekében a 3-7 éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságaihoz igazodó habilitációs, rehabilitációs fejlesztés.
A korai életkor az értelmi fejlődésben akadályozott gyermekeknél a gyógypedagógiai munka legfontosabb szakasza. Az óvodáskorú gyermekekkel naponta felsőfokú gyógypedagógiai szakképzettséggel rendelkező óvónő, gyógypedagógus, és gyógypedagógiai asszisztens foglalkozik. Az egyéni foglalkozások alkalmával a gyerekek intenzív beszédfejlesztést, mozgásnevelést, és komplex értelmi fejlesztést kapnak.
A gyerekek a Baranya Megyei Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság javaslatára kerülnek óvodánkba.

Csoportunk vegyes összetételű, mind életkor, mind diagnózis tekintetében (pl. autisztikus tünet, magatartás zavarok, súlyos beszédelmaradás és különböző mértékű értelmi elmaradás).
Jellemző a pszichomotoros fejlődés zavara, a gyermekek többségénél a nagymozgások összerendezetlenek, járásuk bizonytalan. Néhányuk hiperaktív, másoknál a nagyfokú passzivitás jellemző. Önkiszolgálásban mindannyian segítségre szorulnak. Óvodásaink egy részénél nem, vagy késve alakul ki a szobatisztaság.
Beszédükben jelentős elmaradás tapasztalható, vagy még a beszédfejlődés sem indult meg. Értelmi fejlődésük és viselkedésük is jelentősen elmarad az életkori átlagtól. Játéktevékenységükre jellemző, hogy csak rövid ideig képesek egy fajta játékkal tevékenykedni. Konstrukciós tevékenységük fejletlen. Ceruzafogásuk kialakulóban van. A gyermekek komplex, intenzív fejlesztése szükséges.
Programunk a gyógypedagógiai hagyományokra, a legújabb szakirodalomra, a gazdag tapasztalatokra támaszkodik a gyermek egyéni szükségleteihez, eltérő fejlődési üteméhez igazodva.

A fejlesztés legfontosabb területei:
  • Nagymozgások kialakítása, korrigálása, egyensúlyérzék fejlesztése.
  • Manuális készség fejlesztése.
  • Beszédszervek ügyesítése, a beszéd indítása.
  • Játéktevékenység fejlesztése.
  • Zenei nevelés alapjainak lerakása.
A percepció fejlesztés, a kognitív funkciók, a mozgás stb. fejlesztésén túl különös hangsúlyt kap az önkiszolgálás fejlesztése, az iskolai életmódra való felkészítés. Egyéni, kiscsoportos, csoportos formában, játékosan, sok tapasztalatszerzést biztosítunk a gyermeknek. Módszereinkkel következetesen, apró lépésekben haladunk.
Programunk lehetőséget teremt a kiegészítő terápiák igénybevételére (pl.: Delacato, Sindelar, Gósi-féle beszédészlelés és -megértés).
Törekszünk a családközpontú gondoskodás megvalósítására. Támogatjuk az integrációs törekvéseket. Programunkat igyekszünk a szülőkkel együttműködve megvalósítani, tanácsadással segíteni őket. A meleg családias légkör őszinte, a gyermekek ügyét szolgáló együttműködést biztosít minden gyermek és felnőtt számára.

Foglalkozási formák a gyógypedagógiai óvodában
Önkiszolgálásra nevelés feladatai: a tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, egyszerű munkavégzés, szobatisztaságra nevelés.
Mozgásfejlesztés: az alapmozgások kialakítása, korrigálása, a koordinációs zavarok, a mozgásos ügyetlenség csökkentése, a testi-lelki harmónia, a jó pszichomotoros állapot elősegítése.
Anyanyelvi nevelés kettős feladata: a beszéd megértés fejlesztése, az aktív beszéd indítása, fejlesztése, szókincsbővítés, illetve speciális megközelítési móddal, kis lépésekkel, minden érzékszerv egyidejű bevonásával a szűkebb környezet megismertetése. Egyszerű mesék, versek, mondókák megtanítása.
Vizuomotoros készség fejlesztése: a vizuális és taktilis észlelés, a testséma fejlesztése, a szem-kéz koordináció, alakállandóság, alak-háttér felismerő képesség fejlesztése, a téri tájékozódás fejlesztése, a helyes ceruzafogás megtanítása, az ábrázoló kedv felkeltése. Technikák, eszközök megismertetése.
Játékra nevelés: az adekvát játékhasználat elsajátíttatása, a gyakorló, konstruáló és elemi szerepjátékok megismertetése. Az egymás melletti és együttes játék megvalósítása, énekes-verses népi játékok játszása.
Egyéni fejlesztés: az adott gyermek fejlettségi szintjének megfelelő képességfejlesztés. A lassabban haladó és a csoport átlagánál jobb képességű gyermek egyénre szabott terápiáját is jelenti.
Zenei nevelés alapjai: egyszerű ritmusú versek, mondókák segítségével a ritmus, a zenei hallás fejlesztése.
Kiegészítő terápiák: alapozó terápia, az iskolai életmódra való felkészítésben részesülő gyermekek részére a Delacató módszerre épülő terápiás célú foglalkozás. Sindelar terápia, logopédiai kezelés (megkésett terápia).