√ďvoda

A gy√≥gypedag√≥giai √≥voda c√©lja: a gyermekek speci√°lis nevel√©si sz√ľks√©gleteinek biztos√≠t√°sa, a harmonikus szem√©lyis√©gfejleszt√©s, a testi, szoci√°lis, √©rtelmi √©retts√©g kialak√≠t√°sa. Az iskolai potenci√°lis zavarok megelŇĎz√©se √©rdek√©ben a 3-7 √©ves gyermekek √©letkori √©s egy√©ni saj√°toss√°gaihoz igazod√≥ habilit√°ci√≥s, rehabilit√°ci√≥s fejleszt√©s.
A korai √©letkor az √©rtelmi fejlŇĎd√©sben akad√°lyozott gyermekekn√©l a gy√≥gypedag√≥giai munka legfontosabb szakasza. Az √≥vod√°skor√ļ gyermekekkel naponta felsŇĎfok√ļ gy√≥gypedag√≥giai szakk√©pzetts√©ggel rendelkezŇĎ √≥v√≥nŇĎ, gy√≥gypedag√≥gus, √©s gy√≥gypedag√≥giai asszisztens foglalkozik. Az egy√©ni foglalkoz√°sok alkalm√°val a gyerekek intenz√≠v besz√©dfejleszt√©st, mozg√°snevel√©st, √©s komplex √©rtelmi fejleszt√©st kapnak.
A gyerekek a Baranya Megyei Tanul√°si K√©pess√©get Vizsg√°l√≥ Szak√©rtŇĎi √©s Rehabilit√°ci√≥s Bizotts√°g javaslat√°ra ker√ľlnek √≥vod√°nkba.

Csoportunk vegyes √∂sszet√©telŇĪ, mind √©letkor, mind diagn√≥zis tekintet√©ben (pl. autisztikus t√ľnet, magatart√°s zavarok, s√ļlyos besz√©delmarad√°s √©s k√ľl√∂nb√∂zŇĎ m√©rt√©kŇĪ √©rtelmi elmarad√°s).
JellemzŇĎ a pszichomotoros fejlŇĎd√©s zavara, a gyermekek t√∂bbs√©g√©n√©l a nagymozg√°sok √∂sszerendezetlenek, j√°r√°suk bizonytalan. N√©h√°nyuk hiperakt√≠v, m√°sokn√°l a nagyfok√ļ passzivit√°s jellemzŇĎ. √Ėnkiszolg√°l√°sban mindannyian seg√≠ts√©gre szorulnak. √ďvod√°saink egy r√©sz√©n√©l nem, vagy k√©sve alakul ki a szobatisztas√°g.
Besz√©d√ľkben jelentŇĎs elmarad√°s tapasztalhat√≥, vagy m√©g a besz√©dfejlŇĎd√©s sem indult meg. √Črtelmi fejlŇĎd√©s√ľk √©s viselked√©s√ľk is jelentŇĎsen elmarad az √©letkori √°tlagt√≥l. J√°t√©ktev√©kenys√©g√ľkre jellemzŇĎ, hogy csak r√∂vid ideig k√©pesek egy fajta j√°t√©kkal tev√©kenykedni. Konstrukci√≥s tev√©kenys√©g√ľk fejletlen. Ceruzafog√°suk kialakul√≥ban van. A gyermekek komplex, intenz√≠v fejleszt√©se sz√ľks√©ges.
Programunk a gy√≥gypedag√≥giai hagyom√°nyokra, a leg√ļjabb szakirodalomra, a gazdag tapasztalatokra t√°maszkodik a gyermek egy√©ni sz√ľks√©gleteihez, elt√©rŇĎ fejlŇĎd√©si √ľtem√©hez igazodva.

A fejleszt√©s legfontosabb ter√ľletei:
  • Nagymozg√°sok kialak√≠t√°sa, korrig√°l√°sa, egyens√ļly√©rz√©k fejleszt√©se.
  • Manu√°lis k√©szs√©g fejleszt√©se.
  • Besz√©dszervek √ľgyes√≠t√©se, a besz√©d ind√≠t√°sa.
  • J√°t√©ktev√©kenys√©g fejleszt√©se.
  • Zenei nevel√©s alapjainak lerak√°sa.
A percepci√≥ fejleszt√©s, a kognit√≠v funkci√≥k, a mozg√°s stb. fejleszt√©s√©n t√ļl k√ľl√∂n√∂s hangs√ļlyt kap az √∂nkiszolg√°l√°s fejleszt√©se, az iskolai √©letm√≥dra val√≥ felk√©sz√≠t√©s. Egy√©ni, kiscsoportos, csoportos form√°ban, j√°t√©kosan, sok tapasztalatszerz√©st biztos√≠tunk a gyermeknek. M√≥dszereinkkel k√∂vetkezetesen, apr√≥ l√©p√©sekben haladunk.
Programunk lehetŇĎs√©get teremt a kieg√©sz√≠tŇĎ ter√°pi√°k ig√©nybev√©tel√©re (pl.: Delacato, Sindelar, G√≥si-f√©le besz√©d√©szlel√©s √©s -meg√©rt√©s).
T√∂reksz√ľnk a csal√°dk√∂zpont√ļ gondoskod√°s megval√≥s√≠t√°s√°ra. T√°mogatjuk az integr√°ci√≥s t√∂rekv√©seket. Programunkat igyeksz√ľnk a sz√ľlŇĎkkel egy√ľttmŇĪk√∂dve megval√≥s√≠tani, tan√°csad√°ssal seg√≠teni ŇĎket. A meleg csal√°dias l√©gk√∂r ŇĎszinte, a gyermekek √ľgy√©t szolg√°l√≥ egy√ľttmŇĪk√∂d√©st biztos√≠t minden gyermek √©s felnŇĎtt sz√°m√°ra.

Foglalkozási formák a gyógypedagógiai óvodában
√Ėnkiszolg√°l√°sra nevel√©s feladatai: a tiszt√°lkod√°s, √∂lt√∂z√©s-vetkŇĎz√©s, √©tkez√©s, egyszerŇĪ munkav√©gz√©s, szobatisztas√°gra nevel√©s.
Mozg√°sfejleszt√©s: az alapmozg√°sok kialak√≠t√°sa, korrig√°l√°sa, a koordin√°ci√≥s zavarok, a mozg√°sos √ľgyetlens√©g cs√∂kkent√©se, a testi-lelki harm√≥nia, a j√≥ pszichomotoros √°llapot elŇĎseg√≠t√©se.
Anyanyelvi nevel√©s kettŇĎs feladata: a besz√©d meg√©rt√©s fejleszt√©se, az akt√≠v besz√©d ind√≠t√°sa, fejleszt√©se, sz√≥kincsbŇĎv√≠t√©s, illetve speci√°lis megk√∂zel√≠t√©si m√≥ddal, kis l√©p√©sekkel, minden √©rz√©kszerv egyidejŇĪ bevon√°s√°val a szŇĪkebb k√∂rnyezet megismertet√©se. EgyszerŇĪ mes√©k, versek, mond√≥k√°k megtan√≠t√°sa.
Vizuomotoros k√©szs√©g fejleszt√©se: a vizu√°lis √©s taktilis √©szlel√©s, a tests√©ma fejleszt√©se, a szem-k√©z koordin√°ci√≥, alak√°lland√≥s√°g, alak-h√°tt√©r felismerŇĎ k√©pess√©g fejleszt√©se, a t√©ri t√°j√©koz√≥d√°s fejleszt√©se, a helyes ceruzafog√°s megtan√≠t√°sa, az √°br√°zol√≥ kedv felkelt√©se. Technik√°k, eszk√∂z√∂k megismertet√©se.
J√°t√©kra nevel√©s: az adekv√°t j√°t√©khaszn√°lat elsaj√°t√≠ttat√°sa, a gyakorl√≥, konstru√°l√≥ √©s elemi szerepj√°t√©kok megismertet√©se. Az egym√°s melletti √©s egy√ľttes j√°t√©k megval√≥s√≠t√°sa, √©nekes-verses n√©pi j√°t√©kok j√°tsz√°sa.
Egy√©ni fejleszt√©s: az adott gyermek fejletts√©gi szintj√©nek megfelelŇĎ k√©pess√©gfejleszt√©s. A lassabban halad√≥ √©s a csoport √°tlag√°n√°l jobb k√©pess√©gŇĪ gyermek egy√©nre szabott ter√°pi√°j√°t is jelenti.
Zenei nevel√©s alapjai: egyszerŇĪ ritmus√ļ versek, mond√≥k√°k seg√≠ts√©g√©vel a ritmus, a zenei hall√°s fejleszt√©se.
Kieg√©sz√≠tŇĎ ter√°pi√°k: alapoz√≥ ter√°pia, az iskolai √©letm√≥dra val√≥ felk√©sz√≠t√©sben r√©szes√ľlŇĎ gyermekek r√©sz√©re a Delacat√≥ m√≥dszerre √©p√ľlŇĎ ter√°pi√°s c√©l√ļ foglalkoz√°s. Sindelar ter√°pia, logop√©diai kezel√©s (megk√©sett ter√°pia).