Microsoft Innovatív Iskola

A digitális eszközök és módszerek nem csak a “hagyományos” oktatásban, de a speciális nevelési igényű gyerekek számára is komoly előnyökkel jár. A koronavírus megjelenésével hirtelen egy egész országnak kellett digitális oktatásra átállnia, ez pedig különleges kihívások elé állította azokat az intézményeket, ahol különleges, az átlagostól eltérő formákban is zajlik a szakmai munka.

Két éve veszünk részt a Microsoft Innovatív Iskola programjában, amelyhez nagyon tudatos építkezésbe kezdtünk. Mi egy gyógypedagógiai módszertani intézmény vagyunk, és mint ilyen, az utazó gyógypedagógusi hálózat feladatait is ellátjuk a mohácsi tankerületi központban. Vagyis, a központ összes általános iskolájával, óvodájával kapcsolatban vagyunk, ahol nem csak a gyerekeket látjuk el, hanem rendkívül fontos, módszertani segítséget nyújtunk az integráló intézményeknek is. Előnyben részesítjük az olyan projekteket, amelyek hatékonyan járulnak hozzá a szakmai munkánkhoz. Ennek keretében differenciált tananyagokat dolgoztunk ki, egy tényleges kollaborációra épülő projekt keretében.

A Meixner EGYMI pedagógusai és az együttműködésben részt vevő intézmények szakemberei közös munkacsoportokat – szám szerint hetet - hoztak létre az egyes tantárgyak – magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem – számára, és így dolgozták ki a minden gyerek számára használható differenciált tananyagot.

A munkacsoportokban van gyógypedagógus és utazó gyógypedagógus kolléga is Ők eltérő tantervű gyerekeket, tanulásban akadályozott diákokat oktatnak és ismerik a különféle tanulási nehézségeket, mint a diszlexiát vagy a diszkalkuliát. A csoport harmadik tagja egy úgynevezett „többségi tanár, tanító” kolléga, általános iskolai pedagógus. Ők közösen úgy dolgozták ki a tananyagokat, hogy egy-egy témát három különféle szinthez igazítva dolgoztak fel. Az optimum szint az általános iskolai oktatáshoz használható, míg a minimum szint a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számára teszi lehetővé az ismeretek elsajátítását.

A tananyag kidolgozásához a Microsoft Teams jelentette a közös platformot, a biztos hátteret, amely a járvány időszakában is lehetővé tette a szakmai munkát.

Amikor csatlakoztunk a Microsoft programjához, már az első évben el tudtuk érni, hogy nem csak a saját intézményünkben alkalmazzuk a módszereket, hanem a tankerület többi iskoláját is be tudtuk vonni, így a kollégák közösen – összesen 24-en – dolgozhattak együtt. Nagyon örülünk annak is, hogy ennek a hatására más iskolák is bekapcsolódtak, mert az intézményvezetőkön, pedagógusokon keresztül – akik tagjai voltak a munkacsoportoknak – látták az előnyöket és azóta már ők is a Teams-t használják a digitális oktatáshoz.

A Meixner EGYMI számára, a már meglévő, stabil digitális háttér miatt nem is okozott különösebb gondot, amikor a járvány megjelenését követően távoktatásra kellett átállni.

Már a tavaly tavaszi időszakban rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk össze, és már a tavalyi nyár végén, a felkészülési időszakban arra kezdtünk fókuszálni, hogy ezeket felhasználhassuk az idei tanév szakmai munkája során. A Teams ebben egy nagyon biztos pontot jelentett, különösen, hogy mi speciális nevelési igényű gyerekekkel foglalkozunk, ezért a kollégáknak jóval több energiájába kerül a diákok felkészítése az ilyen eszközök használatára.

Az intézmény működésére jellemző szisztematikus, tudatos hozzáállás megjelent a tapasztalatok összegyűjtésében is, hogy a digitális oktatásra, távoktatásra különféle variációkat tudjanak kidolgozni.

A tanév során kialakultak érdekes helyzetek, például, ha a kollégáknak kellett otthon maradni a karanténban. Ilyenkor a gyerekek voltak bent az intézményben, akkor is a Teams-en keresztül zajlott az oktatás. Volt olyan is, hogy egy kismama kolléga szeretett volna dolgozni, de intézményvezetőként féltettem attól, hogy napi szinten bejárjon, ezért novembertől februárig ő otthonról tanította az osztályát, a teremben pedig egy pedagógiai munkát segítő kolléga ült, a munka pedig az interaktív táblán és táblagépeken folyt. Nagyon ügyesen és eredményesen tudtak így is dolgozni. Előfordult olyan is, hogy a tanár és a diákok is bent voltak, de egy-egy tanuló távoktatási formában csatlakozott az órához, itt is a Teams jelentette a közös pontot, nagy segítséget jelentett, hogy keretrendszerként tudtuk alkalmazni a platformot.

Tóthné Schiebelhut Lívia
igazgató



Projectbemutató megtekintése>>>