Microsoft Innovatív Iskola

A digit√°lis eszk√∂z√∂k √©s m√≥dszerek nem csak a ‚Äúhagyom√°nyos‚ÄĚ oktat√°sban, de a speci√°lis nevel√©si ig√©nyŇĪ gyerekek sz√°m√°ra is komoly elŇĎny√∂kkel j√°r. A koronav√≠rus megjelen√©s√©vel hirtelen egy eg√©sz orsz√°gnak kellett digit√°lis oktat√°sra √°t√°llnia, ez pedig k√ľl√∂nleges kih√≠v√°sok el√© √°ll√≠totta azokat az int√©zm√©nyeket, ahol k√ľl√∂nleges, az √°tlagost√≥l elt√©rŇĎ form√°kban is zajlik a szakmai munka.

K√©t √©ve vesz√ľnk r√©szt a Microsoft Innovat√≠v Iskola programj√°ban, amelyhez nagyon tudatos √©p√≠tkez√©sbe kezdt√ľnk. Mi egy gy√≥gypedag√≥giai m√≥dszertani int√©zm√©ny vagyunk, √©s mint ilyen, az utaz√≥ gy√≥gypedag√≥gusi h√°l√≥zat feladatait is ell√°tjuk a moh√°csi tanker√ľleti k√∂zpontban. Vagyis, a k√∂zpont √∂sszes √°ltal√°nos iskol√°j√°val, √≥vod√°j√°val kapcsolatban vagyunk, ahol nem csak a gyerekeket l√°tjuk el, hanem rendk√≠v√ľl fontos, m√≥dszertani seg√≠ts√©get ny√ļjtunk az integr√°l√≥ int√©zm√©nyeknek is. ElŇĎnyben r√©szes√≠tj√ľk az olyan projekteket, amelyek hat√©konyan j√°rulnak hozz√° a szakmai munk√°nkhoz. Ennek keret√©ben differenci√°lt tananyagokat dolgoztunk ki, egy t√©nyleges kollabor√°ci√≥ra √©p√ľlŇĎ projekt keret√©ben.

A Meixner EGYMI pedag√≥gusai √©s az egy√ľttmŇĪk√∂d√©sben r√©szt vevŇĎ int√©zm√©nyek szakemberei k√∂z√∂s munkacsoportokat ‚Äď sz√°m szerint hetet - hoztak l√©tre az egyes tant√°rgyak ‚Äď magyar nyelv √©s irodalom, matematika, t√∂rt√©nelem ‚Äď sz√°m√°ra, √©s √≠gy dolgozt√°k ki a minden gyerek sz√°m√°ra haszn√°lhat√≥ differenci√°lt tananyagot.

A munkacsoportokban van gy√≥gypedag√≥gus √©s utaz√≥ gy√≥gypedag√≥gus koll√©ga is Ňźk elt√©rŇĎ tantervŇĪ gyerekeket, tanul√°sban akad√°lyozott di√°kokat oktatnak √©s ismerik a k√ľl√∂nf√©le tanul√°si neh√©zs√©geket, mint a diszlexi√°t vagy a diszkalkuli√°t. A csoport harmadik tagja egy √ļgynevezett ‚Äět√∂bbs√©gi tan√°r, tan√≠t√≥‚ÄĚ koll√©ga, √°ltal√°nos iskolai pedag√≥gus. Ňźk k√∂z√∂sen √ļgy dolgozt√°k ki a tananyagokat, hogy egy-egy t√©m√°t h√°rom k√ľl√∂nf√©le szinthez igaz√≠tva dolgoztak fel. Az optimum szint az √°ltal√°nos iskolai oktat√°shoz haszn√°lhat√≥, m√≠g a minimum szint a tanul√°si neh√©zs√©gekkel k√ľzdŇĎ gyerekek sz√°m√°ra teszi lehetŇĎv√© az ismeretek elsaj√°t√≠t√°s√°t.

A tananyag kidolgoz√°s√°hoz a Microsoft Teams jelentette a k√∂z√∂s platformot, a biztos h√°tteret, amely a j√°rv√°ny idŇĎszak√°ban is lehetŇĎv√© tette a szakmai munk√°t.

Amikor csatlakoztunk a Microsoft programj√°hoz, m√°r az elsŇĎ √©vben el tudtuk √©rni, hogy nem csak a saj√°t int√©zm√©ny√ľnkben alkalmazzuk a m√≥dszereket, hanem a tanker√ľlet t√∂bbi iskol√°j√°t is be tudtuk vonni, √≠gy a koll√©g√°k k√∂z√∂sen ‚Äď √∂sszesen 24-en ‚Äď dolgozhattak egy√ľtt. Nagyon √∂r√ľl√ľnk annak is, hogy ennek a hat√°s√°ra m√°s iskol√°k is bekapcsol√≥dtak, mert az int√©zm√©nyvezetŇĎk√∂n, pedag√≥gusokon kereszt√ľl ‚Äď akik tagjai voltak a munkacsoportoknak ‚Äď l√°tt√°k az elŇĎny√∂ket √©s az√≥ta m√°r ŇĎk is a Teams-t haszn√°lj√°k a digit√°lis oktat√°shoz.

A Meixner EGYMI sz√°m√°ra, a m√°r megl√©vŇĎ, stabil digit√°lis h√°tt√©r miatt nem is okozott k√ľl√∂n√∂sebb gondot, amikor a j√°rv√°ny megjelen√©s√©t k√∂vetŇĎen t√°voktat√°sra kellett √°t√°llni.

M√°r a tavaly tavaszi idŇĎszakban rengeteg tapasztalatot gyŇĪjt√∂tt√ľnk √∂ssze, √©s m√°r a tavalyi ny√°r v√©g√©n, a felk√©sz√ľl√©si idŇĎszakban arra kezdt√ľnk f√≥kusz√°lni, hogy ezeket felhaszn√°lhassuk az idei tan√©v szakmai munk√°ja sor√°n. A Teams ebben egy nagyon biztos pontot jelentett, k√ľl√∂n√∂sen, hogy mi speci√°lis nevel√©si ig√©nyŇĪ gyerekekkel foglalkozunk, ez√©rt a koll√©g√°knak j√≥val t√∂bb energi√°j√°ba ker√ľl a di√°kok felk√©sz√≠t√©se az ilyen eszk√∂z√∂k haszn√°lat√°ra.

Az int√©zm√©ny mŇĪk√∂d√©s√©re jellemzŇĎ szisztematikus, tudatos hozz√°√°ll√°s megjelent a tapasztalatok √∂sszegyŇĪjt√©s√©ben is, hogy a digit√°lis oktat√°sra, t√°voktat√°sra k√ľl√∂nf√©le vari√°ci√≥kat tudjanak kidolgozni.

A tan√©v sor√°n kialakultak √©rdekes helyzetek, p√©ld√°ul, ha a koll√©g√°knak kellett otthon maradni a karant√©nban. Ilyenkor a gyerekek voltak bent az int√©zm√©nyben, akkor is a Teams-en kereszt√ľl zajlott az oktat√°s. Volt olyan is, hogy egy kismama koll√©ga szeretett volna dolgozni, de int√©zm√©nyvezetŇĎk√©nt f√©ltettem att√≥l, hogy napi szinten bej√°rjon, ez√©rt novembertŇĎl febru√°rig ŇĎ otthonr√≥l tan√≠totta az oszt√°ly√°t, a teremben pedig egy pedag√≥giai munk√°t seg√≠tŇĎ koll√©ga √ľlt, a munka pedig az interakt√≠v t√°bl√°n √©s t√°blag√©peken folyt. Nagyon √ľgyesen √©s eredm√©nyesen tudtak √≠gy is dolgozni. ElŇĎfordult olyan is, hogy a tan√°r √©s a di√°kok is bent voltak, de egy-egy tanul√≥ t√°voktat√°si form√°ban csatlakozott az √≥r√°hoz, itt is a Teams jelentette a k√∂z√∂s pontot, nagy seg√≠ts√©get jelentett, hogy keretrendszerk√©nt tudtuk alkalmazni a platformot.

Tóthné Schiebelhut Lívia
igazgató



Projectbemutató megtekintése>>>