Névadónk

1951-ben v√©gezte el a Gy√≥gypedag√≥giai Tan√°rk√©pzŇĎ FŇĎiskol√°t, 1963-ban pedig az ELTE pszichol√≥gia szak√°t. 1951-tŇĎl kiseg√≠tŇĎ iskol√°ban, majd a Mikl√≥s t√©ri Gy√≥gypedag√≥giai Int√©zetben, 1953 szeptember√©tŇĎl pedig a Besz√©djav√≠t√≥ Int√©zetben dolgozott.1960-t√≥l gyakorl√≥ iskolai vezetŇĎ tan√°r. A Gy√≥gypedag√≥gia c√≠mŇĪ foly√≥irat szerkesztŇĎ bizotts√°g√°nak a tagja. A Gy√≥gypedag√≥giai Tan√°rk√©pzŇĎ FŇĎiskol√°n logop√©diai pszichol√≥gi√°t tan√≠tott. Tagja volt a Magyar Gy√≥gypedag√≥gusok Egyes√ľlet√©nek, a Magyar Pszichol√≥giai T√°rsas√°gnak, a Magyar Fonetikai, Foni√°triai √©s Logop√©diai T√°rsas√°gnak. Gy√≥gypedag√≥gus, pszichol√≥gus √©s pedag√≥giai szakpszichol√≥gus, F√∂ldes Ferenc- √©s Ap√°czai-d√≠jas, a Magyar K√∂zt√°rsas√°gi Ez√ľst √Črdemkereszt kit√ľntetettje 2000. febru√°r 27-√©n √©let√©nek 72. √©v√©ben elhunyt. A tud√°s √©s hum√°num szoros egys√©g√©ben v√©gezte sokr√©tŇĪ munk√°j√°t t√ļlnyom√≥r√©szt a Festetits Utcai Besz√©djav√≠t√≥ Int√©zetben. A megk√©sett besz√©dfejlŇĎd√©s √©s dyslexia √∂sszef√ľgg√©seit kutatva dolgozta ki a dyslexi√°s gyermekek reeduk√°ci√≥j√°ra √©s a dyslexia prevenci√≥ra alkalmas m√≥dszereket, szeml√©ltetŇĎ eszk√∂z√∂ket √©s diagnosztikai elj√°r√°sokat. Kezdem√©nyezŇĎje √©s vezetŇĎje volt a Besz√©dvizsg√°l√≥ Orsz√°gos Szak√©rtŇĎi Bizotts√°gnak. Nev√©hez fŇĪzŇĎdik sz√°mos speci√°lis oszt√°ly beind√≠t√°sa a s√ļlyos dyslexi√°sok, dyslexia vesz√©lyeztetettek sz√°m√°ra, tov√°bb√° logop√©diai 1. oszt√°lyok. Kandid√°tusi √©rtekez√©se a tudom√°nyok doktora fokozott v√°rom√°nyos√°v√° avatta. Sosem volt ideje, m√©gis mindig r√°√©rt a j√≥ √ľgyek szolg√°lat√°ra. Neki az elesettn√©l fontosabb csak a m√©g elesettebb volt. A tapintat √©s a tapasztalat k√ľl√∂n√∂s √∂tv√∂zet√©vel fordult a gyerekekhez, a sz√ľlŇĎkh√∂z √©s a munk√°j√°t tov√°bb folytatni hivatott tan√≠tv√°nyaihoz. Erk√∂lcsi k√∂teless√©g√©nek √©rezte, hogy tud√°s√°t minden√°ron √°tadja: mindegy volt sz√°m√°ra, hogy ez k√ľl√∂nb√∂zŇĎ helysz√≠neken vagy saj√°t otthon√°ban t√∂rt√©nik, a sz√≠nvonal mindig azonos volt. B√°rmikor k√©sz volt szakmai k√©rd√©sek alapos megvitat√°s√°ra √©s √°tgondol√°s√°ra. Hivat√°s√°nak apostola volt. Szellemi √∂r√∂ks√©g√©t sz√°mos gy√≥gypedag√≥giai int√©zm√©ny √©s gy√≥gypedag√≥gus koll√©ga ŇĎrzi √©s adja tov√°bb!

Int√©zm√©ny√ľnk n√©h√°ny gy√≥gypedag√≥gusa szem√©lyesen is ismerte, tan√≠tv√°nya lehetett Ildik√≥ n√©ninek. Olvas√°s tan√≠t√°si m√≥dszer√©nek megismer√©se mellett, a gy√≥gypedag√≥giai hivat√°shoz sz√ľks√©ges al√°zatot √©s a gyermekek felt√©tel n√©lk√ľli szeretet√©t is megtanulhatta.