Iskolánk 60 éves

Iskol√°nk speci√°lis √©s n√©lk√ľl√∂zhetetlen feladatot l√°t el a megye k√∂zoktat√°si rendszer√©ben. A saj√°tos nevel√©si ig√©nyŇĪ tanul√≥k √≥vodai, √°ltal√°nos iskolai √©s szakiskolai oktat√°sa - nevel√©se mellett koll√©giumi feladatokat, valamint pedag√≥giai szakszolg√°ltat√°st l√°tunk el a moh√°csi t√©rs√©g √≥vod√°i √©s √°ltal√°nos iskol√°i k√∂r√©ben.
Iskol√°nk legfŇĎbb k√ľldet√©se: a tanul√°sban √©s √©rtelmileg akad√°lyozott gyermekek √©letre, munk√°ra val√≥ felk√©sz√≠t√©se. Emellett egy√©nre szabott fejleszt√©s√ľk r√©v√©n - pedag√≥giai habilit√°ci√≥s ter√°pi√°kkal- tanul√°si √©s szoci√°lis h√°tr√°nyaik cs√∂kkent√©se, t√°rsadalmi elfogad√°suk, integr√°ci√≥s es√©lyeik n√∂vel√©se.
Aki elolvassa int√©zm√©ny√ľnk r√∂vid t√∂rt√©net√©t, az betekint√©st kaphat 60 √©ves t√∂rt√©net√©net√ľnkbe, szakmai munk√°nkba, sz√≠nes mindennapjainkba. K√∂vethetŇĎ hogyan bŇĎv√ľlt, fejlŇĎd√∂tt az int√©zm√©ny feladat ell√°t√°si k√∂re, hogyan v√°lt a kezdetben k√©t tanul√≥csoportos Gy√≥gy√≠tva- nevelŇĎ Int√©zetbŇĎl hat √©vtized alatt egy t√∂bbc√©l√ļ Gy√≥gypedag√≥giai M√≥dszertani K√∂zpontt√°. A folyamatos meg√ļjul√°s, az innov√°ci√≥, a gy√≥gypedag√≥giai szakmai kih√≠v√°soknak val√≥ megfelel√©s az int√©zm√©ny √©let√©nek term√©szetes velej√°r√≥ja volt √©s lesz.
Az int√©zm√©ny napjainkban teljes k√∂rŇĪ ell√°t√°st ny√ļjt kisgyermekkort√≥l a szakk√©pzetts√©g megszerz√©s√©ig. A pedag√≥gusok, pedag√≥giai munk√°t seg√≠tŇĎk magas sz√≠nvonal√ļ szakmai munk√°j√°t a tanulm√°nyi, kultur√°lis √©s sportversenyeken el√©rt d√≠jak, helyez√©sek is igazolj√°k. Az int√©zm√©ny alap√≠t√°s√°nak 60. √©vfordul√≥ja alkalmat ad a sikerek, eredm√©nyek sz√°mbav√©tel√©re, de a j√∂vŇĎ szakmai elk√©pzel√©seinek tov√°bbgondol√°s√°ra is.

K√©pek az elm√ļlt 60 √©vbŇĎl >>>>

Az intézmény rövid története

√ćrta: Mer√©nyi L√°szl√≥n√©, Szabadin√© Kov√°cs √Āgnes, Csala N√°ndor

A gy√≥gypedag√≥giai oktat√°s-nevel√©s beindul√°sa Moh√°cson a Belv√°rosi Le√°nyiskola mellett mŇĪk√∂dŇĎ kiseg√≠tŇĎ oszt√°lyokban (1948-1960)

1948-ban Moh√°cs is bekapcsol√≥dott az √©rtelmi fogyat√©kosok iskolah√°l√≥zat√°ba, a Belv√°rosi Le√°nyiskola mellett mŇĪk√∂dŇĎ k√©t oszt√°llyal Kov√°cs Ilona √©s Horv√°th P√©ter tan√≠t√≥ vezet√©s√©vel, gy√≥gypedag√≥giai tagozatk√©nt. A szakmai seg√≠ts√©get a p√©csi Gy√≥gypedag√≥giai Int√©zet adta.
Az 1950-es √©vek v√°ltoz√°st hoztak a gy√≥gypedag√≥gi√°ban, 1951-ben k√∂telezŇĎv√© √©s ingyeness√© tette a megjelent t√∂rv√©nyerejŇĪ rendelet a k√©pezhetŇĎ fogyat√©kos gyerekek iskol√°ztat√°s√°t. Sok seg√≠ts√©get adott az 1952-ben megjelent √ļj Tanterv, a Rendtart√°s.
A tanul√≥i l√©tsz√°m √°lland√≥an emelkedett Moh√°cson (30-35 k√∂z√∂tt mozgott). A P√©csi NevelŇĎint√©zet m√°r nem tudott befogadni senkit, felvetŇĎd√∂tt egy √ļj megyei int√©zm√©ny fel√°ll√≠t√°sa.
Miut√°n a Baranya megyei Tan√°cs V√©grehajt√≥ Bizotts√°ga j√≥v√°hagyta, hogy 1960. szeptember 1-j√©vel Moh√°cson Gy√≥gy√≠tva-nevelŇĎ Int√©zet l√©tes√ľlj√∂n √©s enged√©lyt adott arra, hogy megv√°s√°rolj√°k az Alkotm√°ny utca 10. sz√°m alatti h√°zat, megkezdŇĎd√∂tt a szervezŇĎmunka. A megyei mŇĪvelŇĎd√©s√ľgyi oszt√°ly k√∂rlev√©lben kereste meg valamennyi √°ltal√°nos iskola igazgat√≥j√°t, hogy Moh√°cson bentlak√°sos int√©zet indul az ŇĎsszel. √Āttelep√≠t√©st javasolhatnak az 1-3. oszt√°lyokb√≥l. Nem lehetett javasolni k√©pezhetetlen ‚Äěidi√≥ta‚ÄĚ gyerekeket √©s olyan tanul√≥kat, ahol az eredm√©nytelens√©gnek iskolai mulaszt√°s az oka.

A Kiseg√≠tŇĎ Iskola √©s NevelŇĎotthon /kor√°bban: Gy√≥gy√≠tva-nevelŇĎ Int√©zet, Gy√≥gypedag√≥giai NevelŇĎint√©zet/ megszervez√©se √©s fejlŇĎd√©se /1960-1975/

Az 1960-61. tan√©vtŇĎl megszervezŇĎd√∂tt Moh√°cson ‚Äď Barany√°ban m√°sodikk√©nt ‚Äď az √∂n√°ll√≥ Gy√≥gy√≠tva-nevelŇĎ Int√©zet, elsŇĎ igazgat√≥ja Papp J√≥zsef lett.
A megv√°s√°rolt Alkotm√°ny utcai √©p√ľlet m√°r az indul√°sn√°l szŇĪknek bizonyult, a tanul√°s az int√©zet √©p√ľlet√©ben, a Belv√°rosi Le√°nyiskola k√©t term√©ben √©s a MŇĪvelŇĎd√©si H√°zban folyt. A tantest√ľlet 3 tan√°ri, 2 tan√≠t√≥i k√©pes√≠t√©sŇĪ pedag√≥gusb√≥l √°llt.
1960-ban az alap√≠t√≥ tantest√ľlet tagjai: Papp J√≥zsef, Akucs L√≥r√°nt, Magos Gyul√°n√©, Nagy Istv√°n, Hantos J√≥zsef.
1962-ben megv√°s√°rolt√°k a K√≥rh√°z utcai √©p√ľletet, ezzel 6 tanterem, 2 zsibong√≥ √©s egy iroda √°llt rendelkez√©sre. A k√∂vetkezŇĎ √©vekben 2 munkateremmel, 1 szert√°rral, majd 1968-ban √ļj konyh√°val, √©tkezd√©vel bŇĎv√ľlt az int√©zm√©ny.
1963-ban az Alkotm√°ny utcai h√°zat elcser√©lt√©k a D√≥zsa Gy√∂rgy utca 20. sz√°m alatti √©p√ľletre, s ezzel k√©tszeres√©re nŇĎtt az int√©zeti f√©rŇĎhelyek sz√°ma. A nevelŇĎotthon 60 fi√ļ r√©sz√©re biztos√≠tott elhelyez√©st. Ez az √©p√ľlet 1993-ig mŇĪk√∂d√∂tt.
Mind a tanulólétszám, mind a pedagógusok száma folyamatosan emelkedett, de még ekkor sem volt az intézménynek gyógypedagógusa. A tanulócsoportok összetétele heterogén volt.
1966 febru√°r 1-j√©n a V√°rosi √ött√∂rŇĎ Eln√∂ks√©g enged√©lyezte a II. R√°k√≥czi Ferenc √ļtt√∂rŇĎcsapat mŇĪk√∂d√©s√©t. Munkaterv√ľkben helyet kapott a pr√≥barendszer, szakk√∂r√∂k, t√°boroz√°si program, iskolai √ľnnep√©lyek. Az √ļtt√∂rŇĎcsapat patron√°l√≥ja a moh√°csi TEMAFORG V√°llalat volt. 1968-ban az √ļtt√∂rŇĎcsapat √ļj nevet v√°lasztott, mert a v√°ros ter√ľlet√©n m√°r mŇĪk√∂d√∂tt egy II. R√°k√≥czi Ferenc √ļtt√∂rŇĎcsapat, helyette 95. sz. S√°gv√°ri Endre √ļtt√∂rŇĎcsapat lett.¬† M√©g az 1970-es √©vekben beindult az igazi tartalmi munka. A Megyei √ött√∂rŇĎ Eln√∂ks√©g seg√≠ts√©g√©vel megrendez√©sre ker√ľlt a Kiseg√≠tŇĎ Iskol√°k Megyei Kultur√°lis Seregszeml√©je √©s a Megyei Sportnap. Ez ut√≥bbi az √≥ta hagyom√°nny√° v√°lt, √©vente megrendez√©sre ker√ľl.
Az √∂sszevont tanul√≥csoportok az 1969/70-es √©vre szŇĪntek meg, ez megk√∂nny√≠tette a pedag√≥giai feladatok ell√°t√°s√°t.
1970-ben Tanterv √©s Utas√≠t√°sban szabta meg a MŇĪvelŇĎd√©si Miniszt√©rium a Kiseg√≠tŇĎ iskol√°k sz√°m√°ra az iskolat√≠pusban foly√≥ nevelŇĎ-oktat√≥ munka √°ltal√°nos √©rv√©nyŇĪ direkt√≠v√°it √©s apr√≥ r√©szletekre kit√©rŇĎ elv√°r√°sait. Alapos, pontos √ļtmutat√°st adott a tanmenetek, foglalkoz√°si tervek, egy√©ni korrekci√≥s munkatervek elk√©sz√≠t√©s√©hez. 1970-ben megv√°ltozott az int√©zm√©ny elnevez√©se, elŇĎsz√∂r Gy√≥gypedag√≥giai NevelŇĎint√©zet, majd Kiseg√≠tŇĎ Iskola √©s NevelŇĎotthon lett.
1973-ban indult be az Orsz√°gos Pedag√≥giai Int√©zet komplex matematikai k√≠s√©rlete iskol√°nkban M√°y Ferencn√© √©s Mih√°ly B√©l√°n√© ir√°ny√≠t√°s√°val. K√©sŇĎbb az anyanyelvi nevel√©s √©s a gyakorlati foglalkoz√°s √ļj tanterv√©nek kipr√≥b√°l√°s√°ra is v√°llalkoztak koll√©g√°ink, tank√∂nyveket, munkaf√ľzeteket v√©lem√©nyeztek.

1975 szeptembere jelentŇĎs d√°tum iskol√°nk √©let√©ben, v√©gre fel√©p√ľlt a mai √©p√ľlet nagyobbik r√©sze. Ilyen int√©zm√©ny mŇĪk√∂dtet√©s√©re az orsz√°gban elsŇĎk√©nt Moh√°cson adtak √°t √ļjonnan tervezett √©s kivitelezett √©p√ľletet 230 tanul√≥ oktat√°s√°ra. A 17 milli√≥s beruh√°z√°s eredm√©nye h√°romszintes, √ļj √©p√ľletkomplexum, melynek f√∂ldszintj√©n az irod√°k, tornaszoba, tanmŇĪhelyek, elsŇĎ emelet√©n 12 tanterem, foglalkoztat√≥ √©s j√°t√©kszob√°k, k√∂nyvt√°r, szert√°rak kaptak helyet. A m√°sodik emeletet a di√°kotthon foglalta el 12 h√°l√≥teremmel, fel√ľgyelŇĎi √©s betegszob√°val, rakt√°rral. Ekkor 4 fŇĎ gy√≥gypedag√≥giai tan√°rt, 3 fŇĎ gy√≥gypedag√≥giai szaktan√≠t√≥t, 6 fŇĎ tan√°rt, 6 fŇĎ tan√≠t√≥t, 2 fŇĎ √≥v√≥nŇĎt, 4 fŇĎ k√©pes√≠t√©s n√©lk√ľli pedag√≥gust, 10 fŇĎ k√©pes√≠t√©s n√©lk√ľli gyermekfel√ľgyelŇĎt, 27 fŇĎ technikai √©s adminisztrat√≠v dolgoz√≥t foglalkoztatott az int√©zm√©ny.
1977-re befejezŇĎd√∂tt az √©p√≠tkez√©s m√°sodik szakasza. A beruh√°z√°st a sajt√≥ is v√©gigk√≠s√©rte. Az √ļj l√©tes√≠tm√©ny sz√©p volt √©s sokat √≠g√©rŇĎ. Mivel az orsz√°gban ez volt az elsŇĎ e c√©lra √©p√ľlt int√©zm√©ny, sok hazai √©s k√ľlf√∂ldi √©rdeklŇĎdŇĎ l√°togatta meg.
1977-tŇĎl az oszt√°lytan√≠t√≥i rendszert a felsŇĎ tagozaton a tant√°rgycsoportos oktat√°si rendszer v√°ltotta fel. Fokozatosan sor ker√ľlt a t√°rgyi fejleszt√©sekre is az audiovizu√°lis eszk√∂z√∂k beszerz√©s√©vel.
1978/79-es √©vben megt√∂rt√©nt a ‚ÄěLak√≥szoba modell‚ÄĚ kialak√≠t√°sa, a csal√°di k√∂rnyezet p√≥tl√°s√°ra a di√°kotthonban.
1979-tŇĎl szervezŇĎdnek tapasztalatcser√©k hasonl√≥ t√≠pus√ļ int√©zm√©nyekkel. A tantest√ľlet ell√°togatott Szentesre, Kaposv√°rra, KŇĎszegre. Benyom√°sokkal, √©lm√©nyekkel, √ļj ismeretekkel lett√ľnk gazdagabbak. Az √ļj ir√°nti fog√©konys√°gban, befogad√°sban mindig √©len j√°rt int√©zm√©ny√ľnk.
1979-1982. k√∂z√∂tt jelent meg ‚ÄěA Kiseg√≠tŇĎ Iskola Nevel√©si √©s Oktat√°si Terve
1981-ben az elsŇĎk k√∂z√∂tt t√©rt√ľnk √°t az √∂tnapos munkah√©tre.
1983-ban Csala Nándor lett az igazgató.
Az 1984/85-√∂s tan√©vtŇĎl volt tanul√≥ink es√©lyegyenlŇĎs√©g√©nek biztos√≠t√°sa c√©lj√°b√≥l iskol√°nkban is megindult az oktat√°s a tov√°bbk√©pzŇĎ tagozaton, mely 1987-ig mŇĪk√∂d√∂tt. Minden tanul√≥ rendszeresen dolgozott: √ČPFU, Selyemgy√°r, Tart√≥s√≠t√≥ √ľzem, MOFA, √ČPG√ČP, SZKIV, F√ľsz√©rt.
1984-ben val√≥sult meg a logop√©diai ell√°t√°s szakk√©pzett, f√ľggetlen√≠tett logop√©dus alkalmaz√°s√°val.
Az 1985. √©vi I. t√∂rv√©ny az oktat√°sr√≥l nagy elŇĎrel√©p√©st jelentett a fogyat√©kosok iskol√°ztat√°sa szempontj√°b√≥l. ‚ÄěAz √°llam a testi, az √©rz√©kszervi, az √©rtelmi √©s besz√©dfogyat√©kosok nevel√©s√©rŇĎl √©s oktat√°s√°r√≥l fokozottan gondoskodik.‚ÄĚ
MegszŇĪnt a ‚Äěkiseg√≠tŇĎ iskola‚ÄĚ √©s a ‚Äěfoglalkoztat√≥ iskola‚ÄĚ elnevez√©s, mivel a Nevel√©si-oktat√°si rendszer szerint ‚Äěaz alapfok√ļ nevel√©si, oktat√°si int√©zm√©nyek: az √°ltal√°nos iskol√°k. MegerŇĎs√≠ti, hogy a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ fogyat√©koss√°ggal √©lŇĎ gyermekek a fogyat√©koss√°gnak megfelelŇĎ √°ltal√°nos iskol√°ban teljes√≠tik a tank√∂telezetts√©get, m√©gpedig k√ľl√∂n jogszab√°ly szerint, a kijel√∂lt √°ltal√°nos iskol√°ban. Fontos tov√°bb√°, hogy az imm√°r √°ltal√°nos iskola 8. oszt√°ly√°t elv√©gzŇĎ fogyat√©kos tanul√≥knak megnyitja az utat a k√∂z√©pfok√ļ int√©zm√©nyek fel√©. A speci√°lis szakiskol√°k l√©trehoz√°s√°val szakm√°hoz, ez √°ltal munk√°hoz seg√≠ti a gyerekeket.
1990-ben megszŇĪnt a ‚ÄěS√°gv√°ri Endre‚ÄĚ √ött√∂rŇĎcsapat mŇĪk√∂d√©se.
Az 1990-es √©vekre jellemzŇĎ a tanul√≥l√©tsz√°m cs√∂kken√©se, valamint a rendszerv√°lt√°s k√∂vetkezt√©ben beszŇĪk√ľlt elhelyezked√©si √©s tov√°bbtanul√°si lehetŇĎs√©gek v√©gzŇĎs n√∂vend√©keink sz√°m√°ra.
¬†Ez az aktualit√°s hozta l√©tre az 1991/92. tan√©vtŇĎl iskol√°nkban is a Speci√°lis Szakiskola beind√≠t√°s√°t, ahol a gyerekek az orient√°ci√≥s k√©pz√©sre √©p√≠tve k√©t√©ves k√©pz√©ssel parkgondoz√≥ betan√≠tott munk√°s v√©gzetts√©get szereznek.
Ebben az √©vben sz√ľletett meg√°llapod√°s a Moh√°cs V√°rosi K√≥rh√°zzal, hogy a 12000 m¬≤ park ter√ľlet√©t iskol√°nk speci√°lis szakiskol√°j√°nak di√°kjai gondozz√°k. A tanul√≥k minden esetben szaktan√°ri k√≠s√©rettel 8-10 fŇĎs csoportokban v√©gzik munk√°jukat.
A felsŇĎ tagozatos tanul√≥knak h√°ztart√°si ismeretek elsaj√°t√≠t√°s√°ra is lehetŇĎs√©g√ľk ny√≠lott, mert 1990-ben p√°ly√°zaton nyert p√©nzbŇĎl fŇĎzŇĎtermet alak√≠tottunk ki. C√©lunk: alapvetŇĎ konyhatechnikai elj√°r√°sok ismertet√©se; konyhai h√°ztart√°si g√©pek haszn√°lat√°nak elsaj√°t√≠t√°sa; tervszerŇĪ munkav√©gz√©s a fŇĎz√©s folyam√°n; megfelelŇĎ √©tkez√©si szok√°sok ismertet√©se, alkalmaz√°sa; higi√©niai tennival√≥k munka k√∂zben, ut√°n; h√°ztart√°si tervez√©s, anyagi lehetŇĎs√©gek t√ľkr√©ben; csal√°dias hangulat megteremt√©se volt.
1991-re az √©p√≠t√©sekor korszerŇĪ int√©zm√©ny√©p√ľlet szŇĪknek bizonyult. Ekkor a h√°ts√≥ udvarban gar√°zs √©s szersz√°mrakt√°r √©p√ľlt. IdŇĎ k√∂zben a h√°z falain bel√ľl is t√∂rt√©nt n√©h√°ny √°talak√≠t√°s a n√∂vekvŇĎ helyig√©ny kiel√©g√≠t√©s√©re.
Az 1992/93-as tanév óta a magyar anyanyelvi oktatás a Meixner módszerrel folyik, igen eredményesen.
A technika tananyag oktat√°s√°t √©s a k√©sŇĎbbi speci√°lis szakiskolai tanulm√°nyok megalapoz√°s√°t seg√≠tette elŇĎ a gyakorlati munka megismer√©se az iskola √°ltal b√©relt gyakorl√≥ kertben, valamint a j√≥l felszerelt tankonyh√°ban.
1993-ban a vizesblokkok teljes cser√©j√©re ker√ľlt sor, a k√∂vetkezŇĎ √©vben fŇĪt√©skorszerŇĪs√≠t√©s keret√©ben mind a k√∂zponti fŇĪt√©s, mind a konyha g√°zenergi√°val val√≥ ell√°t√°sa megt√∂rt√©nt. Ebben az √©vben elad√°sra ker√ľlt a D√≥zsa utcai koll√©gium.
1994 √≥ta az ‚Äě√Črt√ľk-vel√ľk‚ÄĚ Egyes√ľlet alap√≠t√≥ int√©zm√©nye vagyunk. Az egyes√ľlet eln√∂ks√©g√©nek tagja, koll√©giumunk igazgat√≥helyettese: dr. D√≥r√°n√© K√ľrthy Julianna.
1996 janu√°rj√°ban l√©trehoztuk a ‚ÄěTiszta sz√≠vbŇĎl‚ÄĚ alap√≠tv√°nyt, melynek c√©lja:
‚ÄěT√°mogat√°st ny√ļjtani az int√©zm√©ny√ľnkbe beiskol√°zott √©rtelmi fogyat√©kos tanul√≥ink sz√°m√°ra a szoci√°lis, kultur√°lis, nevel√©si, oktat√°si, √©s eg√©szs√©g√ľgyi munka- √©s √©letk√∂r√ľlm√©nyeihez sz√ľks√©ges felt√©telek jav√≠t√°sa, √©s fejleszt√©se √©rdek√©ben, seg√≠ts√©g ny√ļjt√°sa √∂n√°ll√≥ √©letkezd√©s√ľkh√∂z.

1996-os tan√©vben az int√©zm√©ny nevelŇĎtest√ľlete k√∂vetkezŇĎk√©ppen alakult: az iskol√°ban 23 pedag√≥gus - k√∂zt√ľk 14 gy√≥gypedag√≥giai tan√°r, 5 tan√≠t√≥, 4 tan√°rk√©pes√≠t√©sŇĪ -, a di√°kotthonban 10 pedag√≥gus - melybŇĎl 2 fŇĎ gy√≥gypedag√≥giai tan√°r -, a speci√°lis szakiskol√°ban 1 gy√≥gypedag√≥giai tan√°r, 2 tan√°r, 1 m√©rn√∂ktan√°r √©s 2 √ľzemm√©rn√∂k v√©gzetts√©gŇĪ pedag√≥gus volt. A koll√©giumban 17 fŇĎ gyermekfel√ľgyelŇĎ seg√≠tette a nevelŇĎk munk√°j√°t.
277/1997.(XII. 22) sz√°m√ļ korm√°nyrendelet a pedag√≥gus tov√°bbk√©pz√©srŇĎl, a pedag√≥gus szakvizsg√°r√≥l, valamint a tov√°bbk√©pz√©sben r√©sztvevŇĎk juttat√°sair√≥l √©s kedvezm√©nyeirŇĎl sz√≥l. Rendelkezik az √∂t √©vre sz√≥l√≥ beiskol√°z√°si program √©s ennek alapj√°n az √©vente √∂ssze√°ll√≠tand√≥ tov√°bbk√©pz√©si terv k√©sz√≠t√©s√©nek int√©zm√©nyi k√∂telezetts√©g√©rŇĎl. Meghat√°rozza a h√©t√©venk√©nti tov√°bbk√©pz√©si k√∂telezetts√©g teljes√≠tetts√©g√©nek param√©tereit.

1997/98-as tan√©vben n√©vv√°ltoz√°s: Baranya Megyei K√∂zgyŇĪl√©s √Āltal√°nos Iskol√°ja, Szakiskol√°ja, Koll√©giuma √©s Gyermekotthona (Moh√°cs) lett a nev√ľnk.
1997/98-as tan√©v elej√©tŇĎl a Pedag√≥giai Szakszolg√°lat feladatk√∂r√©t is ell√°tja az int√©zm√©ny, melynek keret√©ben mŇĪk√∂dik:
  • korai gondoz√°s, fejleszt√©s;
  • logop√©diai munka,
  • mozg√°snevel√©s,
  • nevel√©si tan√°csad√≥,
  • k√©pz√©si k√∂telezettek ell√°t√°sa,
  • gy√≥gypedag√≥giai √≥vodai csoport.
Ezekhez a tev√©kenys√©gekhez kapcsol√≥d√≥an gy√≥gypedag√≥gusaink folyamatosan r√©szt vesznek a ter√ľlet√ľnkh√∂z tartoz√≥ telep√ľl√©sek korai fejlesztŇĎ munk√°j√°ban, a gyerekek iskolai √©letre val√≥ felk√©sz√≠t√©s√©ben, valamint iskola√©retts√©gi vizsg√°latokban stb.
Rendk√≠v√ľli a nevel√©si tan√°csad√≥ tev√©kenys√©ge ir√°nti √©rdeklŇĎd√©s, a t√©nyleges ig√©nyek √≥ri√°siak. Ennek oka, egyr√©szt a feladat kor√°bbi ell√°tatlans√°ga, m√°sr√©szt a valamilyen okb√≥l probl√©m√°s gyermekek, fiatalok sz√°mar√°ny√°nak emelked√©se.
A korai gondoz√°s ter√ľlet√©n egy fŇĎ gy√≥gypedag√≥gussal ind√≠tottunk, az ell√°t√°st ig√©nylŇĎk sz√°ma itt is igen gyorsan emelkedett, a 25-30 k√∂z√∂tti l√©tsz√°m √°lland√≥sult.
A hat√©konyabb fejleszthetŇĎs√©g biztos√≠t√°sa √©rdek√©ben beind√≠tott gy√≥gypedag√≥giai √≥vodai csoport eredm√©nyesen mŇĪk√∂dik, biztos√≠tja a mutatkoz√≥ ig√©nyek kiel√©g√≠t√©s√©t.
A fŇĎ√°ll√°s√ļ szomatopedag√≥gus munk√°ba √°ll√≠t√°s√°val a mozg√°sfejleszt√©s biztos√≠tott√° v√°lt a korai gondozottak k√∂r√©ben.
A t√©rs√©gi logop√©diai ell√°t√°sban megb√≠z√°ssal, r√©szmunkaidŇĎben dolgoznak szakembereink.
2001 tan√©vben gyarapodott a koll√©gium p√°ly√°zatokon nyert st√ļdi√≥ berendez√©ssel, sz√°m√≠t√≥g√©ppel, k√©t √©getŇĎkemenc√©vel, fazekas k√©zi koronggal, alkot√≥mŇĪhely kialak√≠t√°s√°val.
2002/2003-as tan√©vben int√©zm√©ny√ľnk vezet√©se √©s nevelŇĎtest√ľlete kidolgozta √©s elfogadta az int√©zm√©ny pedag√≥giai jellegŇĪ hossz√ļ √©s k√∂z√©pt√°v√ļ fejleszt√©s√©nek lehets√©ges ir√°nyvonalait, elk√©pzel√©seit. A v√°ltoz√°sokat a v√°rhat√≥ √©s m√°r jelenleg √©rv√©nyben l√©vŇĎ t√∂rv√©nyi elŇĎ√≠r√°sok teszik sz√ľks√©gess√©, amelyek a saj√°tos nevel√©si ig√©nyŇĪ, valamint szoci√°lisan h√°tr√°nyos helyzetŇĪ tanul√≥k integr√°ci√≥j√°t szorgalmazz√°k a szegreg√°lt int√©zm√©nyekbŇĎl a t√∂bbs√©gi √°ltal√°nos iskol√°kba. A tanul√°sban akad√°lyozott gyermekek sz√°m√°ra az √°ltal√°nos iskola befejez√©se ut√°n a szakiskol√°kban oktatott szakm√°k elm√©leti, gyakorlati neh√©zs√©geket okoz. Tapasztalataink szerint egy-egy kiv√©teltŇĎl eltekintve nem k√©pesek megfelelni az iskolat√≠pus k√∂vetelm√©nyeinek. Ez a gy√≥gypedag√≥giai int√©zm√©nyeket √ļj utak keres√©s√©re, valamint az √°talakul√°sra, profilv√°lt√°sra √∂szt√∂nzi. Int√©zm√©ny√ľnk a meg√ļjul√°s egyik pontjak√©nt a szakiskola bŇĎv√≠t√©s√©ben l√°t re√°lis lehetŇĎs√©geket, mivel m√°r √©vtizedes eredm√©nyes gyakorlattal rendelkez√ľnk ezen a ter√ľleten.
EttŇĎl a tan√©vtŇĎl 9. √©s 10. oszt√°lyt ind√≠tottunk, amelyek p√°lyaorient√°ci√≥s √©s szakmai elŇĎk√©sz√≠tŇĎ oszt√°lyk√©nt k√©sz√≠tik fel tanul√≥inkat a szakmai k√©pz√©sre.
K√≥rh√°z-pedag√≥giai feladatokkal eg√©sz√ľlt ki Alap√≠t√≥ okiratunk.
2003-as tan√©vben a k√ľlsŇĎ kapcsolatok is eredm√©nyesek voltak. A Francia Bar√°ti T√°rsas√°gt√≥l 15 ker√©kp√°rt kapott a koll√©gium √©s a gyermekotthon. Karitat√≠v szervezetek j√°t√©kot, ruh√°t hoztak a gyermekeknek.
A tan√©v befejez√©se ut√°n 12 tanterem parketta cser√©je √©s a ny√≠l√°sz√°r√≥k cser√©je is megkezdŇĎd√∂tt. A munk√°latok mielŇĎbbi befejez√©s√©hez a sz√ľlŇĎk is seg√≠ts√©get ny√ļjtottak, a parketta felszed√©sben √©s a takar√≠t√°sban is seg√©dkeztek.
Szakmaváltó pályázaton 16 mFt-hoz jutott speciális szakiskolánk.
Az √©rtelmileg akad√°lyozott tanul√≥k tank√∂telezetts√©g√©nek teljes√≠t√©s√©re √∂n√°ll√≥ foglalkoztat√≥ csoport szervezŇĎd√∂tt.
Megv√°s√°rolta int√©zm√©ny√ľnk a szomsz√©dos belter√ľlet egy r√©sz√©t, fel√©p√ľlt az √ľvegh√°z, beindult a d√≠szn√∂v√©nytermesztŇĎ szakk√©pz√©s.
Az int√©zm√©nyvezetŇĎi p√°ly√°zat eredm√©nyek√©nt Csala N√°ndor igazgat√≥t √ļjrav√°lasztotta a nevelŇĎtest√ľlet. A koll√©gium vezet√©s√©re Kiss Zolt√°n koll√©ga kapott megb√≠z√°st.
Megt√∂rt√©nt a parkettacsere m√°sodik √ľteme, fel√ļj√≠t√°sra ker√ľlt a szennyv√≠zrendszer. P√°ly√°zati erŇĎforr√°sb√≥l 5,5 mFt √©rt√©kben iskolab√ļtorokat cser√©lt√ľnk.
MegkezdŇĎdtek az IKT PHARE p√°ly√°zat elnyer√©s√©t k√∂vetŇĎen az ‚ÄěE‚ÄĚ tananyag kidolgoz√°s√°nak munk√°latai, valamint a nevelŇĎtest√ľlet sz√°m√≠t√°stechnikai oktat√°sa.
Tov√°bb folytat√≥dott az IKT PHARE p√°ly√°zatban v√°llalt feladatok teljes√≠t√©se, az ‚ÄěE‚ÄĚ tananyagok √≠r√°sa, programoz√°sa. A pedag√≥gus tov√°bbk√©pz√©si komponens keret√©ben nevelŇĎtest√ľlet√ľnk 27 tagja szerzett sz√°m√≠t√°stechnikai szoftver√ľzemeltetŇĎ illetve sz√°m√≠t√≥g√©p kezelŇĎ szakk√©pes√≠t√©st a 300 √≥r√°s oktat√°st k√∂vetŇĎen. Egy munkat√°rsunk rendszergazda k√©pes√≠t√©st szerzett.
Eredm√©nyesen z√°rtuk az IKT PHARE p√°ly√°zatunkat, megsz√ľlettek √©s sz√©les k√∂rben el√©rhetŇĎv√© v√°ltak sz√°m√≠t√≥g√©pes oktat√≥ √©s fejlesztŇĎ programjaink. Megt√∂rt√©nt a z√°r√≥ monitoring, valamint a szakmai √©s p√©nz√ľgyi besz√°mol√≥ elfogad√°sa.
2007 megkezdŇĎdtek a gyermekotthon elhelyez√©s√©re szolg√°l√≥ Per√©nyi utcai ingatlan √°talak√≠t√°si-fel√ļj√≠t√°si munk√°latai, beszerz√©sre ker√ľlt a felszerel√©s √©s b√ļtorzat jelentŇĎs r√©sze.
A KiskŇĎr√∂s√∂n megrendez√©sre ker√ľlŇĎ ‚ÄěFelf√©nylŇĎ Szavak‚ÄĚ szaval√≥versenyen a 2007/08-as tan√©vben k√©t tanul√≥nk orsz√°gos elsŇĎ helyez√©st √©rt el, a harmadik r√©sztvevŇĎnk k√ľl√∂nd√≠jban r√©szes√ľlt. A megyei verseny megnyer√©s√©t k√∂vetŇĎen iskol√°nk tanul√≥i k√©pviselhett√©k Baranya megy√©t a Velenc√©n megrendezett Orsz√°gos Komplex Tanulm√°nyi Versenyen. Az √∂t√∂dik √©vfolyamon bevezet√©sre ker√ľlt a nem szakrendszerŇĪ oktat√°sszervez√©s. A szakk√©pz√©si hozz√°j√°rul√°sb√≥l √°tvett p√©nz√∂sszeg meghaladta a 3,5 mFt-ot. Int√©zm√©ny√ľnk t√∂bbek k√∂z√∂tt interakt√≠v t√°bl√°val, projektorral gazdagodott. Megt√∂rt√©nt a tankonyha fel√ļj√≠t√°sa √©s felszerel√©se.
√Ātad√°sra ker√ľlt a k√ľl√∂nleges gyermekotthon k√©t csoportj√°nak elhelyez√©s√ľl szolg√°l√≥ Per√©nyi utcai, padl√°st√©r be√©p√≠t√©ses csal√°di h√°z. A gyermekotthon vezet√©s√©t tov√°bbra is Arat√≥n√© GyŇĎri Eleon√≥ra l√°tja el.¬†
2009-ben Moh√°cson ker√ľlt megrendez√©sre a megyei komplex tanulm√°nyi verseny, valamint ez √©v ŇĎsz√©n a FODISZ, a FOBMSZ √©s int√©zm√©ny√ľnk √°ltal szervezett, h√°rom helysz√≠nen √©s 350 fŇĎ r√©sztvevŇĎvel lebonyol√≠tott megyei sportnap.
A PHARE p√°ly√°zat keret√©ben k√©sz√≠tett tant√°rgyi √©s fejlesztŇĎ sz√°m√≠t√≥g√©pes programunkat nyilv√°ntart√°sunk szerint m√°r orsz√°gszerte t√∂bb mint hetven int√©zm√©nyben ismerik √©s haszn√°lj√°k. T√∂bb felhaszn√°l√≥t√≥l kaptunk k√∂sz√∂netet az ingyenes hozz√°f√©r√©s√©rt, valamint elismer√©st a sikeres √©s eredm√©nyes felhaszn√°lhat√≥s√°g√©rt.
A fenntart√≥ √°ltal ki√≠rt int√©zm√©nyvezetŇĎi p√°ly√°zat eredm√©nyek√©nt a 2009/2010-es tan√©vtŇĎl T√≥thn√© Schiebelhut L√≠via az int√©zm√©ny vezetŇĎje. √Āltal√°nos igazgat√≥ helyettesi feladatokat Orosz J√≥zsefn√© gy√≥gypedag√≥gus koll√©ganŇĎ l√°tja el, m√≠g a koll√©gium vezet√©s√©re F√ľl√∂pn√© G√∂mzsik Csilla kapott megb√≠z√°st.
 
Ez volt int√©zm√©ny√ľnk 60 √©v√©nek r√∂vid t√∂rt√©nete.