Iskolánk 60 éves

Iskolánk speciális és nélkülözhetetlen feladatot lát el a megye közoktatási rendszerében. A sajátos nevelési igényű tanulók óvodai, általános iskolai és szakiskolai oktatása - nevelése mellett kollégiumi feladatokat, valamint pedagógiai szakszolgáltatást látunk el a mohácsi térség óvodái és általános iskolái körében.
Iskolánk legfőbb küldetése: a tanulásban és értelmileg akadályozott gyermekek életre, munkára való felkészítése. Emellett egyénre szabott fejlesztésük révén - pedagógiai habilitációs terápiákkal- tanulási és szociális hátrányaik csökkentése, társadalmi elfogadásuk, integrációs esélyeik növelése.
Aki elolvassa intézményünk rövid történetét, az betekintést kaphat 60 éves történeténetünkbe, szakmai munkánkba, színes mindennapjainkba. Követhető hogyan bővült, fejlődött az intézmény feladat ellátási köre, hogyan vált a kezdetben két tanulócsoportos Gyógyítva- nevelő Intézetből hat évtized alatt egy többcélú Gyógypedagógiai Módszertani Központtá. A folyamatos megújulás, az innováció, a gyógypedagógiai szakmai kihívásoknak való megfelelés az intézmény életének természetes velejárója volt és lesz.
Az intézmény napjainkban teljes körű ellátást nyújt kisgyermekkortól a szakképzettség megszerzéséig. A pedagógusok, pedagógiai munkát segítők magas színvonalú szakmai munkáját a tanulmányi, kulturális és sportversenyeken elért díjak, helyezések is igazolják. Az intézmény alapításának 60. évfordulója alkalmat ad a sikerek, eredmények számbavételére, de a jövő szakmai elképzeléseinek továbbgondolására is.

Képek az elmúlt 60 évből >>>>

Az intézmény rövid története

Írta: Merényi Lászlóné, Szabadiné Kovács Ágnes, Csala Nándor

A gyógypedagógiai oktatás-nevelés beindulása Mohácson a Belvárosi Leányiskola mellett működő kisegítő osztályokban (1948-1960)

1948-ban Mohács is bekapcsolódott az értelmi fogyatékosok iskolahálózatába, a Belvárosi Leányiskola mellett működő két osztállyal Kovács Ilona és Horváth Péter tanító vezetésével, gyógypedagógiai tagozatként. A szakmai segítséget a pécsi Gyógypedagógiai Intézet adta.
Az 1950-es évek változást hoztak a gyógypedagógiában, 1951-ben kötelezővé és ingyenessé tette a megjelent törvényerejű rendelet a képezhető fogyatékos gyerekek iskoláztatását. Sok segítséget adott az 1952-ben megjelent új Tanterv, a Rendtartás.
A tanulói létszám állandóan emelkedett Mohácson (30-35 között mozgott). A Pécsi Nevelőintézet már nem tudott befogadni senkit, felvetődött egy új megyei intézmény felállítása.
Miután a Baranya megyei Tanács Végrehajtó Bizottsága jóváhagyta, hogy 1960. szeptember 1-jével Mohácson Gyógyítva-nevelő Intézet létesüljön és engedélyt adott arra, hogy megvásárolják az Alkotmány utca 10. szám alatti házat, megkezdődött a szervezőmunka. A megyei művelődésügyi osztály körlevélben kereste meg valamennyi általános iskola igazgatóját, hogy Mohácson bentlakásos intézet indul az ősszel. Áttelepítést javasolhatnak az 1-3. osztályokból. Nem lehetett javasolni képezhetetlen „idióta” gyerekeket és olyan tanulókat, ahol az eredménytelenségnek iskolai mulasztás az oka.

A Kisegítő Iskola és Nevelőotthon /korábban: Gyógyítva-nevelő Intézet, Gyógypedagógiai Nevelőintézet/ megszervezése és fejlődése /1960-1975/

Az 1960-61. tanévtől megszerveződött Mohácson – Baranyában másodikként – az önálló Gyógyítva-nevelő Intézet, első igazgatója Papp József lett.
A megvásárolt Alkotmány utcai épület már az indulásnál szűknek bizonyult, a tanulás az intézet épületében, a Belvárosi Leányiskola két termében és a Művelődési Házban folyt. A tantestület 3 tanári, 2 tanítói képesítésű pedagógusból állt.
1960-ban az alapító tantestület tagjai: Papp József, Akucs Lóránt, Magos Gyuláné, Nagy István, Hantos József.
1962-ben megvásárolták a Kórház utcai épületet, ezzel 6 tanterem, 2 zsibongó és egy iroda állt rendelkezésre. A következő években 2 munkateremmel, 1 szertárral, majd 1968-ban új konyhával, étkezdével bővült az intézmény.
1963-ban az Alkotmány utcai házat elcserélték a Dózsa György utca 20. szám alatti épületre, s ezzel kétszeresére nőtt az intézeti férőhelyek száma. A nevelőotthon 60 fiú részére biztosított elhelyezést. Ez az épület 1993-ig működött.
Mind a tanulólétszám, mind a pedagógusok száma folyamatosan emelkedett, de még ekkor sem volt az intézménynek gyógypedagógusa. A tanulócsoportok összetétele heterogén volt.
1966 február 1-jén a Városi Úttörő Elnökség engedélyezte a II. Rákóczi Ferenc úttörőcsapat működését. Munkatervükben helyet kapott a próbarendszer, szakkörök, táborozási program, iskolai ünnepélyek. Az úttörőcsapat patronálója a mohácsi TEMAFORG Vállalat volt. 1968-ban az úttörőcsapat új nevet választott, mert a város területén már működött egy II. Rákóczi Ferenc úttörőcsapat, helyette 95. sz. Ságvári Endre úttörőcsapat lett.  Még az 1970-es években beindult az igazi tartalmi munka. A Megyei Úttörő Elnökség segítségével megrendezésre került a Kisegítő Iskolák Megyei Kulturális Seregszemléje és a Megyei Sportnap. Ez utóbbi az óta hagyománnyá vált, évente megrendezésre kerül.
Az összevont tanulócsoportok az 1969/70-es évre szűntek meg, ez megkönnyítette a pedagógiai feladatok ellátását.
1970-ben Tanterv és Utasításban szabta meg a Művelődési Minisztérium a Kisegítő iskolák számára az iskolatípusban folyó nevelő-oktató munka általános érvényű direktíváit és apró részletekre kitérő elvárásait. Alapos, pontos útmutatást adott a tanmenetek, foglalkozási tervek, egyéni korrekciós munkatervek elkészítéséhez. 1970-ben megváltozott az intézmény elnevezése, először Gyógypedagógiai Nevelőintézet, majd Kisegítő Iskola és Nevelőotthon lett.
1973-ban indult be az Országos Pedagógiai Intézet komplex matematikai kísérlete iskolánkban Máy Ferencné és Mihály Béláné irányításával. Később az anyanyelvi nevelés és a gyakorlati foglalkozás új tantervének kipróbálására is vállalkoztak kollégáink, tankönyveket, munkafüzeteket véleményeztek.

1975 szeptembere jelentős dátum iskolánk életében, végre felépült a mai épület nagyobbik része. Ilyen intézmény működtetésére az országban elsőként Mohácson adtak át újonnan tervezett és kivitelezett épületet 230 tanuló oktatására. A 17 milliós beruházás eredménye háromszintes, új épületkomplexum, melynek földszintjén az irodák, tornaszoba, tanműhelyek, első emeletén 12 tanterem, foglalkoztató és játékszobák, könyvtár, szertárak kaptak helyet. A második emeletet a diákotthon foglalta el 12 hálóteremmel, felügyelői és betegszobával, raktárral. Ekkor 4 fő gyógypedagógiai tanárt, 3 fő gyógypedagógiai szaktanítót, 6 fő tanárt, 6 fő tanítót, 2 fő óvónőt, 4 fő képesítés nélküli pedagógust, 10 fő képesítés nélküli gyermekfelügyelőt, 27 fő technikai és adminisztratív dolgozót foglalkoztatott az intézmény.
1977-re befejeződött az építkezés második szakasza. A beruházást a sajtó is végigkísérte. Az új létesítmény szép volt és sokat ígérő. Mivel az országban ez volt az első e célra épült intézmény, sok hazai és külföldi érdeklődő látogatta meg.
1977-től az osztálytanítói rendszert a felső tagozaton a tantárgycsoportos oktatási rendszer váltotta fel. Fokozatosan sor került a tárgyi fejlesztésekre is az audiovizuális eszközök beszerzésével.
1978/79-es évben megtörtént a „Lakószoba modell” kialakítása, a családi környezet pótlására a diákotthonban.
1979-től szerveződnek tapasztalatcserék hasonló típusú intézményekkel. A tantestület ellátogatott Szentesre, Kaposvárra, Kőszegre. Benyomásokkal, élményekkel, új ismeretekkel lettünk gazdagabbak. Az új iránti fogékonyságban, befogadásban mindig élen járt intézményünk.
1979-1982. között jelent meg „A Kisegítő Iskola Nevelési és Oktatási Terve
1981-ben az elsők között tértünk át az ötnapos munkahétre.
1983-ban Csala Nándor lett az igazgató.
Az 1984/85-ös tanévtől volt tanulóink esélyegyenlőségének biztosítása céljából iskolánkban is megindult az oktatás a továbbképző tagozaton, mely 1987-ig működött. Minden tanuló rendszeresen dolgozott: ÉPFU, Selyemgyár, Tartósító üzem, MOFA, ÉPGÉP, SZKIV, Füszért.
1984-ben valósult meg a logopédiai ellátás szakképzett, függetlenített logopédus alkalmazásával.
Az 1985. évi I. törvény az oktatásról nagy előrelépést jelentett a fogyatékosok iskoláztatása szempontjából. „Az állam a testi, az érzékszervi, az értelmi és beszédfogyatékosok neveléséről és oktatásáról fokozottan gondoskodik.”
Megszűnt a „kisegítő iskola” és a „foglalkoztató iskola” elnevezés, mivel a Nevelési-oktatási rendszer szerint „az alapfokú nevelési, oktatási intézmények: az általános iskolák. Megerősíti, hogy a különböző fogyatékossággal élő gyermekek a fogyatékosságnak megfelelő általános iskolában teljesítik a tankötelezettséget, mégpedig külön jogszabály szerint, a kijelölt általános iskolában. Fontos továbbá, hogy az immár általános iskola 8. osztályát elvégző fogyatékos tanulóknak megnyitja az utat a középfokú intézmények felé. A speciális szakiskolák létrehozásával szakmához, ez által munkához segíti a gyerekeket.
1990-ben megszűnt a „Ságvári Endre” Úttörőcsapat működése.
Az 1990-es évekre jellemző a tanulólétszám csökkenése, valamint a rendszerváltás következtében beszűkült elhelyezkedési és továbbtanulási lehetőségek végzős növendékeink számára.
 Ez az aktualitás hozta létre az 1991/92. tanévtől iskolánkban is a Speciális Szakiskola beindítását, ahol a gyerekek az orientációs képzésre építve kétéves képzéssel parkgondozó betanított munkás végzettséget szereznek.
Ebben az évben született megállapodás a Mohács Városi Kórházzal, hogy a 12000 m² park területét iskolánk speciális szakiskolájának diákjai gondozzák. A tanulók minden esetben szaktanári kísérettel 8-10 fős csoportokban végzik munkájukat.
A felső tagozatos tanulóknak háztartási ismeretek elsajátítására is lehetőségük nyílott, mert 1990-ben pályázaton nyert pénzből főzőtermet alakítottunk ki. Célunk: alapvető konyhatechnikai eljárások ismertetése; konyhai háztartási gépek használatának elsajátítása; tervszerű munkavégzés a főzés folyamán; megfelelő étkezési szokások ismertetése, alkalmazása; higiéniai tennivalók munka közben, után; háztartási tervezés, anyagi lehetőségek tükrében; családias hangulat megteremtése volt.
1991-re az építésekor korszerű intézményépület szűknek bizonyult. Ekkor a hátsó udvarban garázs és szerszámraktár épült. Idő közben a ház falain belül is történt néhány átalakítás a növekvő helyigény kielégítésére.
Az 1992/93-as tanév óta a magyar anyanyelvi oktatás a Meixner módszerrel folyik, igen eredményesen.
A technika tananyag oktatását és a későbbi speciális szakiskolai tanulmányok megalapozását segítette elő a gyakorlati munka megismerése az iskola által bérelt gyakorló kertben, valamint a jól felszerelt tankonyhában.
1993-ban a vizesblokkok teljes cseréjére került sor, a következő évben fűtéskorszerűsítés keretében mind a központi fűtés, mind a konyha gázenergiával való ellátása megtörtént. Ebben az évben eladásra került a Dózsa utcai kollégium.
1994 óta az „Értük-velük” Egyesület alapító intézménye vagyunk. Az egyesület elnökségének tagja, kollégiumunk igazgatóhelyettese: dr. Dóráné Kürthy Julianna.
1996 januárjában létrehoztuk a „Tiszta szívből” alapítványt, melynek célja:
„Támogatást nyújtani az intézményünkbe beiskolázott értelmi fogyatékos tanulóink számára a szociális, kulturális, nevelési, oktatási, és egészségügyi munka- és életkörülményeihez szükséges feltételek javítása, és fejlesztése érdekében, segítség nyújtása önálló életkezdésükhöz.

1996-os tanévben az intézmény nevelőtestülete következőképpen alakult: az iskolában 23 pedagógus - köztük 14 gyógypedagógiai tanár, 5 tanító, 4 tanárképesítésű -, a diákotthonban 10 pedagógus - melyből 2 fő gyógypedagógiai tanár -, a speciális szakiskolában 1 gyógypedagógiai tanár, 2 tanár, 1 mérnöktanár és 2 üzemmérnök végzettségű pedagógus volt. A kollégiumban 17 fő gyermekfelügyelő segítette a nevelők munkáját.
277/1997.(XII. 22) számú kormányrendelet a pedagógus továbbképzésről, a pedagógus szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről szól. Rendelkezik az öt évre szóló beiskolázási program és ennek alapján az évente összeállítandó továbbképzési terv készítésének intézményi kötelezettségéről. Meghatározza a hétévenkénti továbbképzési kötelezettség teljesítettségének paramétereit.

1997/98-as tanévben névváltozás: Baranya Megyei Közgyűlés Általános Iskolája, Szakiskolája, Kollégiuma és Gyermekotthona (Mohács) lett a nevünk.
1997/98-as tanév elejétől a Pedagógiai Szakszolgálat feladatkörét is ellátja az intézmény, melynek keretében működik:
  • korai gondozás, fejlesztés;
  • logopédiai munka,
  • mozgásnevelés,
  • nevelési tanácsadó,
  • képzési kötelezettek ellátása,
  • gyógypedagógiai óvodai csoport.
Ezekhez a tevékenységekhez kapcsolódóan gyógypedagógusaink folyamatosan részt vesznek a területünkhöz tartozó települések korai fejlesztő munkájában, a gyerekek iskolai életre való felkészítésében, valamint iskolaérettségi vizsgálatokban stb.
Rendkívüli a nevelési tanácsadó tevékenysége iránti érdeklődés, a tényleges igények óriásiak. Ennek oka, egyrészt a feladat korábbi ellátatlansága, másrészt a valamilyen okból problémás gyermekek, fiatalok számarányának emelkedése.
A korai gondozás területén egy fő gyógypedagógussal indítottunk, az ellátást igénylők száma itt is igen gyorsan emelkedett, a 25-30 közötti létszám állandósult.
A hatékonyabb fejleszthetőség biztosítása érdekében beindított gyógypedagógiai óvodai csoport eredményesen működik, biztosítja a mutatkozó igények kielégítését.
A főállású szomatopedagógus munkába állításával a mozgásfejlesztés biztosítottá vált a korai gondozottak körében.
A térségi logopédiai ellátásban megbízással, részmunkaidőben dolgoznak szakembereink.
2001 tanévben gyarapodott a kollégium pályázatokon nyert stúdió berendezéssel, számítógéppel, két égetőkemencével, fazekas kézi koronggal, alkotóműhely kialakításával.
2002/2003-as tanévben intézményünk vezetése és nevelőtestülete kidolgozta és elfogadta az intézmény pedagógiai jellegű hosszú és középtávú fejlesztésének lehetséges irányvonalait, elképzeléseit. A változásokat a várható és már jelenleg érvényben lévő törvényi előírások teszik szükségessé, amelyek a sajátos nevelési igényű, valamint szociálisan hátrányos helyzetű tanulók integrációját szorgalmazzák a szegregált intézményekből a többségi általános iskolákba. A tanulásban akadályozott gyermekek számára az általános iskola befejezése után a szakiskolákban oktatott szakmák elméleti, gyakorlati nehézségeket okoz. Tapasztalataink szerint egy-egy kivételtől eltekintve nem képesek megfelelni az iskolatípus követelményeinek. Ez a gyógypedagógiai intézményeket új utak keresésére, valamint az átalakulásra, profilváltásra ösztönzi. Intézményünk a megújulás egyik pontjaként a szakiskola bővítésében lát reális lehetőségeket, mivel már évtizedes eredményes gyakorlattal rendelkezünk ezen a területen.
Ettől a tanévtől 9. és 10. osztályt indítottunk, amelyek pályaorientációs és szakmai előkészítő osztályként készítik fel tanulóinkat a szakmai képzésre.
Kórház-pedagógiai feladatokkal egészült ki Alapító okiratunk.
2003-as tanévben a külső kapcsolatok is eredményesek voltak. A Francia Baráti Társaságtól 15 kerékpárt kapott a kollégium és a gyermekotthon. Karitatív szervezetek játékot, ruhát hoztak a gyermekeknek.
A tanév befejezése után 12 tanterem parketta cseréje és a nyílászárók cseréje is megkezdődött. A munkálatok mielőbbi befejezéséhez a szülők is segítséget nyújtottak, a parketta felszedésben és a takarításban is segédkeztek.
Szakmaváltó pályázaton 16 mFt-hoz jutott speciális szakiskolánk.
Az értelmileg akadályozott tanulók tankötelezettségének teljesítésére önálló foglalkoztató csoport szerveződött.
Megvásárolta intézményünk a szomszédos belterület egy részét, felépült az üvegház, beindult a dísznövénytermesztő szakképzés.
Az intézményvezetői pályázat eredményeként Csala Nándor igazgatót újraválasztotta a nevelőtestület. A kollégium vezetésére Kiss Zoltán kolléga kapott megbízást.
Megtörtént a parkettacsere második üteme, felújításra került a szennyvízrendszer. Pályázati erőforrásból 5,5 mFt értékben iskolabútorokat cseréltünk.
Megkezdődtek az IKT PHARE pályázat elnyerését követően az „E” tananyag kidolgozásának munkálatai, valamint a nevelőtestület számítástechnikai oktatása.
Tovább folytatódott az IKT PHARE pályázatban vállalt feladatok teljesítése, az „E” tananyagok írása, programozása. A pedagógus továbbképzési komponens keretében nevelőtestületünk 27 tagja szerzett számítástechnikai szoftverüzemeltető illetve számítógép kezelő szakképesítést a 300 órás oktatást követően. Egy munkatársunk rendszergazda képesítést szerzett.
Eredményesen zártuk az IKT PHARE pályázatunkat, megszülettek és széles körben elérhetővé váltak számítógépes oktató és fejlesztő programjaink. Megtörtént a záró monitoring, valamint a szakmai és pénzügyi beszámoló elfogadása.
2007 megkezdődtek a gyermekotthon elhelyezésére szolgáló Perényi utcai ingatlan átalakítási-felújítási munkálatai, beszerzésre került a felszerelés és bútorzat jelentős része.
A Kiskőrösön megrendezésre kerülő „Felfénylő Szavak” szavalóversenyen a 2007/08-as tanévben két tanulónk országos első helyezést ért el, a harmadik résztvevőnk különdíjban részesült. A megyei verseny megnyerését követően iskolánk tanulói képviselhették Baranya megyét a Velencén megrendezett Országos Komplex Tanulmányi Versenyen. Az ötödik évfolyamon bevezetésre került a nem szakrendszerű oktatásszervezés. A szakképzési hozzájárulásból átvett pénzösszeg meghaladta a 3,5 mFt-ot. Intézményünk többek között interaktív táblával, projektorral gazdagodott. Megtörtént a tankonyha felújítása és felszerelése.
Átadásra került a különleges gyermekotthon két csoportjának elhelyezésül szolgáló Perényi utcai, padlástér beépítéses családi ház. A gyermekotthon vezetését továbbra is Aratóné Győri Eleonóra látja el. 
2009-ben Mohácson került megrendezésre a megyei komplex tanulmányi verseny, valamint ez év őszén a FODISZ, a FOBMSZ és intézményünk által szervezett, három helyszínen és 350 fő résztvevővel lebonyolított megyei sportnap.
A PHARE pályázat keretében készített tantárgyi és fejlesztő számítógépes programunkat nyilvántartásunk szerint már országszerte több mint hetven intézményben ismerik és használják. Több felhasználótól kaptunk köszönetet az ingyenes hozzáférésért, valamint elismerést a sikeres és eredményes felhasználhatóságért.
A fenntartó által kiírt intézményvezetői pályázat eredményeként a 2009/2010-es tanévtől Tóthné Schiebelhut Lívia az intézmény vezetője. Általános igazgató helyettesi feladatokat Orosz Józsefné gyógypedagógus kolléganő látja el, míg a kollégium vezetésére Fülöpné Gömzsik Csilla kapott megbízást.
 
Ez volt intézményünk 60 évének rövid története.