Bólyi telephely

FejlesztŇĎ Nevel√©st-Oktat√°st V√©gzŇĎ Iskola
Int√©zm√©ny√ľnk a Moh√°csi Tanker√ľleti K√∂zpont ter√ľlet√©rŇĎl √©rkezŇĎ s√ļlyos √©s halmozottan fogyat√©kos gyermekeknek, fiataloknak ny√ļjt fejleszt√©si lehetŇĎs√©get a fejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s keretein bel√ľl.

Célcsoport:
A s√ļlyos √©s halmozott fogyat√©koss√°g az eg√©sz √©let sor√°n fenn√°ll√≥ √°llapot, amelyre jellemzŇĎ, hogy a testi strukt√ļr√°k k√°rosod√°sa k√∂vetkezt√©ben a speci√°lisan hum√°n funkci√≥k ‚Äď mint a kommunik√°ci√≥, a besz√©d, a mozg√°s, az √©rtelem √©s az √©rz√©kel√©s-√©szlel√©s ‚Äď minim√°lisan k√©t ter√ľlet√©n s√ļlyos vagy legs√ļlyosabb m√©rt√©kŇĪ zavar mutathat√≥ ki. Ennek k√∂vetkezt√©ben az √©rintett szem√©ly pszichofizikai teljes√≠tm√©nyei extr√©m m√©rt√©kben elt√©rnek az √°tlagt√≥l, √≠gy tev√©kenys√©geiben erŇĎsen akad√°lyozott√° v√°lik, √©s t√°rsadalmi r√©szv√©tel√©ben jelentŇĎsen korl√°tozott lehet. A s√ļlyos √©s halmozott fogyat√©koss√°g h√°tter√©ben rendszerint a korai √©letszakaszban bek√∂vetkezŇĎ, a k√∂zponti idegrendszert √©rintŇĎ komplex k√°rosod√°s √°ll. A fogyat√©koss√°gok a legk√ľl√∂nf√©l√©bb kombin√°ci√≥kban √©s s√ļlyoss√°gi fokozatokban, esetleg elt√©rŇĎ idŇĎben jelenhetnek meg. A fenti fejlŇĎd√©sbeli elt√©r√©sek √©s tev√©kenys√©gbeli akad√°lyozotts√°gok a pedag√≥giai megseg√≠t√©s, nevel√©s, oktat√°s, fejleszt√©s szempontj√°b√≥l saj√°tos nevel√©si ig√©nyk√©nt jelentkeznek. E tanul√≥k speci√°lis seg√≠ts√©get ig√©nyelnek sz√ľks√©gleteik kiel√©g√≠t√©se, eg√©szs√©g√ľk megtart√°sa, az emberi, a dologi √©s term√©szeti vil√°ghoz val√≥ viszonyuk kialak√≠t√°sa √©s a t√°rsadalom √©let√©ben val√≥ akt√≠v r√©szv√©tel √©rdek√©ben. Eg√©sz √©let√ľkben a k√∂rnyezet fokozott m√©rt√©kŇĪ √©s folyamatos, komplex seg√≠ts√©g√©re, t√°mogat√°s√°ra utaltak; szem√©lyis√©g√ľk kibontakoztat√°sa √©s √©letminŇĎs√©g√ľk jav√≠t√°sa √©rdek√©ben nevel√©s-oktat√°sra van sz√ľks√©g√ľk.‚ÄĚ (32/2012 (X.8.) EMMI rendelet)

A fejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s t√∂rv√©nyi h√°ttere:
A s√ļlyos √©s halmozott fogyat√©koss√°ggal √©lŇĎ tanul√≥k fejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°sa a 2011. √©vi CXC. t√∂rv√©ny a K√∂znevel√©srŇĎl paragrafusai, valamint a 32/2012. (X.8.) EMMI rendelet 3. sz√°m√ļ mell√©klet√©ben kiadott ‚ÄěA s√ļlyos √©s halmozottan fogyat√©kos tanul√≥k fejlesztŇĎ nevel√©soktat√°s√°nak ir√°nyelve‚ÄĚ alapj√°n k√©sz√≠tett int√©zm√©nyi rehabilit√°ci√≥s pedag√≥giai program √©s a tan√©v helyi rendj√©t meghat√°roz√≥ √©ves munkaterv alapj√°n folyik. A fejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s a tan√©v rendj√©hez igazod√≥, a tank√∂telezetts√©g teljes idŇĎtartama alatti rehabilit√°ci√≥s c√©l√ļ, az el√©rt fejlŇĎd√©si szakaszokat k√∂vetŇĎ egys√©ges folyamat. A nevel√©s-oktat√°s fejleszt√©si ter√ľleteinek tartalma tan√≠t√°si √©vfolyamokra nem tagol√≥dik, a pedag√≥giai munka szakaszol√°sa a tev√©kenys√©g tartalmi k√≠n√°lat√°nak √©letkori saj√°toss√°gokhoz alkalmazkod√≥ struktur√°l√°s√°ban, koncentrikus bŇĎv√≠t√©s√©ben jelenik meg.‚ÄĚ (20/2012. EMMI rendelet 140¬ß (3-4))

FejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s feladatai:
A Nemzeti Alaptantervben meghat√°rozott √©s a s√ļlyos √©s halmozottan fogyat√©kos tanul√≥k fejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s√°nak ir√°nyelv√©ben kiemelt fejleszt√©si feladatok a fejlesztŇĎ nevel√©soktat√°sa sor√°n √ļgy √©rtelmezhetŇĎek, hogy azok a tanul√≥kra individualiz√°ltan, a k√©pess√©gek √©s k√©szs√©gek megalapoz√°sa, kialak√≠t√°sa, fejleszt√©se √ļtj√°n val√≥sulnak meg. Ennek sor√°n figyelembe kell venni, hogy a fejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s sor√°n a tanul√°s √©s tan√≠t√°s hagyom√°nyos felfog√°sa nem alkalmazhat√≥: a tanul√≥ √©s a gy√≥gypedag√≥gus egy k√∂z√∂s tanul√°si folyamaton megy kereszt√ľl, amelynek sor√°n egym√°s jelz√©seit, kettŇĎj√ľk szem√©lyes viszony√°t egym√°s meg√©rt√©s√©nek lehetŇĎs√©geit tanulj√°k √©s a m√°sikat √∂nmaguk jelz√©seinek meg√©rt√©s√©re, kifejez√©seik helyes √©rtelmez√©s√©re tan√≠tj√°k.

Tev√©kenys√©g√ľnk c√©lja:
Tev√©kenys√©geinket a gyerekek sz√ľks√©gletei √©s a helyi ig√©nyek hat√°rozz√°k meg. Fontos sz√°munkra az egy√©ni k√©pess√©gek, fejletts√©g mellett el√©rhetŇĎ legnagyobb √∂n√°ll√≥s√°g felt√©teleinek megteremt√©se, melynek alapja a szoci√°lis, a kommunik√°ci√≥s √©s m√°s kognit√≠v k√©szs√©gek specifikus m√≥dszerekkel val√≥ kompenz√°l√°sa, a fejlŇĎd√©sben elmaradt k√©szs√©gek habilit√°ci√≥s fejleszt√©se, a mindennapi gyakorlati k√©szs√©gek speci√°lis m√≥dszerekkel val√≥ tan√≠t√°sa.

Kiemelt c√©lunk, hogy a gyermekek k√©pess√© v√°ljanak a csal√°d √©let√©be val√≥ beilleszked√©sre, elfogadj√°k az √°ltal√°nos emberi √©rt√©keket, felk√©sz√ľljenek a felnŇĎtt √©letre, megfeleljenek a t√°rsadalmi elv√°r√°soknak, elŇĎseg√≠tve ezzel a t√°rsadalmi integr√°ci√≥jukat.

Nevelési céljaink elérésének érdekében alkalmazott módszerek, terápiák minden esetben igazodnak a gyerekek életkori sajátosságaihoz, értelmi fejlettségéhez, nyelvi szintjéhez, egyéni képességeihez és az adott szituációhoz.

Tev√©kenys√©g√ľnk feladata:
A s√ļlyosan √©s halmozottan fogyat√©kos tanul√≥k fejlesztŇĎ nevel√©s√©nek, oktat√°s√°nak ir√°nyelv√©t figyelembe v√©ve, megfelelŇĎen elk√©sz√≠tett egy√©ni fejleszti tervek alapj√°n a s√©r√ľlt funkci√≥k, fejleszt√©se, a gyermekek t√°rsadalmi beilleszked√©s√©nek seg√≠t√©se.

A feladatok v√©gz√©s√©hez nyugodt l√©gk√∂rt teremt√ľnk, melyben a gyermekek √©s felnŇĎttek egyar√°nt j√≥l √©rzik magukat, amely a k√∂lcs√∂n√∂s bizalmon, az egy√©ni saj√°toss√°gok figyelembev√©tel√©n, a k√∂vetkezetes, egym√°sra √©p√≠tŇĎ gy√≥gypedag√≥giai munk√°n alapszik. Mindezek j√≥l seg√≠tik a k√©pess√©gek kibontakoz√°s√°t, a hat√©kony fejlesztŇĎ munk√°t.

Pedag√≥giai tev√©kenys√©g√ľnk kiemelt feladatai:
  • A fejleszthetŇĎs√©g, √©s az √∂n√°ll√≥ tev√©kenyked√©s felt√©telek√©nt a biztons√°g√©rzet kialak√≠t√°sa.
  • FejlesztŇĎ √°pol√°s-gondoz√°s, mindennapos tev√©kenys√©gre nevel√©s.
  • Az √∂nismeret fejleszt√©se, az √∂n√°ll√≥s√°g kialak√≠t√°sa, fejleszt√©se.
  • A gyermek alkalmazkod√°s√°t seg√≠tŇĎ viselked√©sform√°k tan√≠t√°sa a csal√°di √©s iskol√°n k√≠v√ľli k√∂rnyezetben.
  • Az elsaj√°t√≠tott ismeretek, k√©szs√©gek bŇĎv√≠t√©se, szinten tart√°sa.
  • A tanul√≥ egy√©ni sz√ľks√©gleteinek √©s k√©pess√©gszintj√©nek megfelelŇĎ szoci√°lis viselked√©s, illetve az ezt megalapoz√≥ elemi k√©szs√©gek tan√≠t√°sa, fejleszt√©se.
  • Speci√°lis m√≥dszerek, ter√°pi√°k alkalmaz√°s√°val az egyre pontosabb √©szlel√©s, a verb√°lis √©s nonverb√°lis kommunik√°ci√≥ kialak√≠t√°sa, a gondolkod√°s, √©s az eml√©kezet fejleszt√©se.
  • A mozg√°sra alapozva k√©szs√©gek kialak√≠t√°sa, k√©pess√©gek fejleszt√©se differenci√°lt, sz√ľks√©gletekhez igazod√≥ seg√≠ts√©gny√ļjt√°ssal.
  • A k√ľl√∂nb√∂zŇĎ szoci√°lis, kultur√°lis k√∂rnyezetbŇĎl fakad√≥ h√°tr√°nyok cs√∂kkent√©se, kompenz√°l√°sa.
  • Az alapsz√ľks√©gletek kiel√©g√≠t√©se, j√≥ testi √©s lelki k√∂z√©rzet megteremt√©se.
Fejleszt√©si ter√ľletek
  • √Črzelmi √©s szoci√°lis nevel√©s
  • Kreativit√°sra, j√°t√©kra, szabadidŇĎs tev√©kenys√©gre nevel√©s
  • Kommunik√°ci√≥
  • Mozg√°snevel√©s
  • Ember √©s term√©szet
  • √Ėnkiszolg√°l√°s, eg√©szs√©ges √©letm√≥dra nevel√©s
FejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s form√°i:
  1. csoportos foglalkoz√°s: a fejlesztŇĎ nevel√©s-oktat√°s maximum 6 fŇĎs csoportokban, int√©zm√©nyi rehabilit√°ci√≥s pedag√≥giai program alapj√°n egy√©ni fejleszt√©si tervekkel szervezŇĎdik.
  2. egy√©ni fejlesztŇĎ foglalkoz√°s: a tanul√≥ egy√©ni fejleszt√©se az egy√©ni fejleszt√©si tervben √ľtemezett √≥rarend szerint t√∂rt√©nik, amelytŇĎl a pedag√≥gus elt√©rhet a gyermek aktu√°lis √°llapot√°t√≥l f√ľggŇĎen.
Az ellátás megszervezése:
  1. Oldi Tagintézményben: ambuláns formában, egyéni fejlesztés keretében
  2. Mohácson, a székhelyintézményben: ambuláns formában, egyéni fejlesztés keretében
  3. Bólyi Telephelyen:
    - csoportos fejleszt√©s keret√©ben: 4 csoportban (max. 6 fŇĎs csoportokban) heti 20 √≥r√°ban
    - egyéni fejlesztés keretében: ambuláns formában, heti 2-5 órában tanulónként